De lente is zo prachtig. - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu De lente is zo prachtig. - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

De lente is zo prachtig.

Blijf op de hoogte en volg M.

19 Juni 2021 | Noorwegen, Farstad

Volop lente waarin de natuur zich in allemaal prachtige frisse kleuren toont. In deze tijd is het hier zo ontzettend mooi. Als ik naar mijn werk fiets, geniet ik van de bermen en vele weilanden die volstaan met witte, gele en paarse bloemen. In de bermen verschijnen ook de Lupines en hele velden zijn geel gekleurd door de paardenbloem. Ook de geuren van de verschillende bloemen zijn heerlijk, soms vermengt met de zilte zeelucht. Het is een kadootje om in deze schoonheid naar mijn werk en weer terug te mogen fietsen. We hebben een paar weken met volop zon en weinig wind gehad; op school hebben ze meteen allerlei buitenactiviteiten georganiseerd om zoveel mogelijk van dit weer te genieten. Beide jongens zijn naar het strand geweest met hun klas. Hiernaast heeft Pelle een bergwandeling gemaakt en heeft Lasse fietsactiviteiten gehad nabij de vuurtoren. Zo leuk dat hier tijd voor vrijgemaakt wordt. Gelukkig hebben we afgelopen week regen gehad. Deze regen heeft de natuur hard nodig om zo volop in kleur te blijven. Maar ook de dagen met regen zijn prachtig. De wolken glijden laag langs de bergtoppen, het gras en de bloemen wiegen in de wind en alle mooie kleuren vermengen zich met elkaar. De slakken komen allemaal weer tevoorschijn en dit dier, wat door veel mensen als ongedierte wordt gezien, behoort tot mijn lievelingsinsecten. Zo fascinerend hoe het huisje op het lichaam zit en meegroeit met de slak. En hoe mooi is het dat je altijd je veilige onderkomen bij je hebt? Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinige mensen die de slak een plek geeft op een mooi groen blad en geniet als ze tevoorschijn komen bij een lekkere regenbui. Wisten jullie dat alleen de bruine (naakt)slakken bladeren eten? Ik heb dit nooit geweten maar dit schijnt volgens de Noren zo te zijn.

Door een verkeerde inschatting van Maarten hebben wij sinds deze week niet 2 honden maar maar liefst 9… Afgelopen maandag heeft 1 van onze honden 7 pups gekregen. Maarten had de honden meegenomen naar vrienden van ons die 2 reutjes hebben. Ik had hem nog gewaarschuwd dat 1 van de honden loops was. Volgens Maarten viel het wel mee en zou het niet zo’n vaart lopen. Nou, de reu had binnen 5 minuten na aankomst zijn daad verricht. Een aantal weken heb ik de hoop gehad dat deze reu zou beschikken over traag zaad of impotent zou zijn, maar toen de hond zichtbaar dikker werd, kon ik niet meer ontkennen dat er pups zouden komen. Natuurlijk zijn ze heel schattig, maar wat als we ze niet allemaal kwijtraken of de jongens zich hechten aan deze zachte schattige wezentjes? Gelukkig zorgt de moeder goed voor haar jongen en hebben wij er nu nog weinig werk mee. Nu maar hopen dat we over 9 weken weer gewoon 2 honden hebben en de pups allemaal een goed thuis hebben gevonden.

De zomervakantie is hier begonnen en de jongens hebben 9 weken vakantie. Lasse begint de vakantie met een zomerkamp. Iedere dag worden de kinderen die hier aan deelnemen opgehaald met de bus en worden dan naar het kamp gebracht om hier allemaal activiteiten te doen. Lasse heeft er super veel zin in. Pelle vindt het heel erg jammer dat dit kamp niet voor zijn leeftijd is. En wij zijn heel benieuwd wat Lasse allemaal gaat beleven. Door de zomerperiode zit mijn werk bij het kinderdagverblijf er weer even op. In de zomer hebben ze minder kinderen en dus ook bijna geen invalkrachten nodig, maar waarschijnlijk is er na de zomerperiode regelmatig behoefte aan invalkrachten. Ondertussen ben ik heel handig geworden om rondrennende kinderen in een regenpak te stoppen, is mijn inzicht dat een kinderverblijf een heerlijke broedplaats voor bacteriën is doordat kinderen overal aan sabbelen, kwijlen en ze knoeien met eten en dit op allemaal plekken gaat zitten waar je haast niet bij kunt met de schoonmaakdoek. En heb ik gemerkt dat ieder kind mooi en uniek is en je ze allemaal een plekje in je hart geeft.

Het ziet er naar uit dat de Noorse grenzen langzaamaan open gaan voor buitenlanders en dan kunnen we eindelijk vrienden en familie de prachtige omgeving en ons heerlijke huis laten zien. Ik ben zo benieuwd wat zij van onze nieuwe woonomgeving vinden en of zij net zo kunnen genieten van de schoonheid als dat wij doen. FIJNE ZOMER!

  • 19 Juni 2021 - 19:40

    Xandre Van Baaren:

    Wat ben je toch een getalenteerd schrijfster, Manon! Komt ook wel goed uit, toch, dat je niet hoeft te werken in de zomer? Ik vond het altijd heerlijk- geen gedoe met opvang zoeken voor de kids…
    Ik kan me voorstellen dat jullie zin hebben om mensen te ontvangen en je prachtige plekje te laten zien. Ik word helemaal enthousiast voor jullie. Geniet van de puppies (je kan er nou toch niks meer aan veranderen) en van een heerlijk lange zomer!!

  • 19 Juni 2021 - 22:20

    Anja:

    Klinkt heerlijk dat weer daar in combinatie met de mooie natuur. 9 weken lekker vakantie voor de jongens, dat is ook best een lange tijd. Heeft Maarten ook nog vrij in die tijd zodat jullie er samen op uit kunnen?

  • 22 Juni 2021 - 16:20

    Wies:

    Gefeliciteerd met de puppies. Prachtig! Heerlijk voor de jongens om vakantie te hebben. Heeft Maarten ook vakantie?
    Ik heb niet eerder iemand met zoveel liefde over slakken gehoord. Maar ook wat je over de unieke kinderen schrijft die allemaal een plekje in je hart krijgen, lief!

  • 22 Juni 2021 - 16:21

    Wies:

    Gefeliciteerd met de puppies. Prachtig! Heerlijk voor de jongens om vakantie te hebben. Heeft Maarten ook vakantie?
    Ik heb niet eerder iemand met zoveel liefde over slakken gehoord. Maar ook wat je over de unieke kinderen schrijft die allemaal een plekje in je hart krijgen, lief!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 97941

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: