Stap voor stap in het ritme - Reisverslag uit Eide, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Stap voor stap in het ritme - Reisverslag uit Eide, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Stap voor stap in het ritme

Blijf op de hoogte en volg M.

15 Maart 2020 | Noorwegen, Eide

Nu we weten waar we komen te wonen, kunnen we ook gaan kijken naar de school voor de jongens. Hier is het zo geregeld dat de plek waar je woont bepalend is waar de kinderen naar school gaan. In ons geval is de school straks lekker dichtbij namelijk 3,5 kilometer. Wanneer de school verder dan 5 kilometer van je huis af ligt, heb je recht om gratis met de bus te reizen. In ons geval kunnen de jongens prima op de fiets want er ligt een fietspad tot bijna aan school.
Naar deze school kunnen ze tot hun 16e jaar naartoe. Het is opgesplitst in een lagere school en voortgezet onderwijs. Pas op hun 16e hoeven ze te kiezen in welke richting ze verder willen leren. In het totaal zitten er zo’n 175 leerlingen op deze school. De jongens hebben ontzettend zin om weer naar school te gaan, dus besluiten we om ze maar meteen te laten beginnen. Dit betekend wel dat we de eerste weken een uur in de bus moeten zitten om er te komen, Maarten haalt ons weer op zodat we de terugweg, die door een andere route en verbinding zeker 1,5 uur zou duren niet hoeven te doen met de bus. Om ze op te weg te helpen mag ik met de jongens mee naar school zolang ik en/of de jongens dit nodig vinden. Voor de leerkrachten is het erg prettig dat ik een beetje Noors spreek zodat ze toch nog op een redelijk makkelijke manier de jongens op weg kunnen helpen met de lessen. Ondanks dat het tempo hier laag ligt, zijn ze qua niveau gelijk met Nederland. Ik verbaas me over hoe rustig alles gaat; Om 8.40 uur begint de les maar het is wel 8.50 uur wanneer de leerkracht het echt zo ver heeft om ook echt te beginnen..
Het is hier heel gebruikelijk dat de kinderen buitenspeelkleding op school hebben hangen zoals regen- en warmtepakken. Dit betekend wel dat kinderen na de pauze de nodige tijd nodig hebben om dit allemaal weer uit te doen en eventueel droge kleren aan te doen. Dit zorgt er voor dat een les vaak 10 minuten later begint dan eigenlijk gepland staat. De jongens genieten ervan dat ze tussen de middag ruim een half uur pauze hebben en er heel veel buitenruimte is om te spelen. Helaas duurt dit schoolplezier maar een paar dagen, want op donderdagmiddag krijgen wij bericht dat alle scholen in Noorwegen dicht gaan in verband met het Corona-virus. Zoals het er nu naar uit ziet, blijven de scholen zeker 2 weken dicht. Ook andere faciliteiten zoals de kapper of de schoonheidspecialist worden gesloten. Wij wonen aan een drukke doorgaande weg maar op vrijdag is het ineens een stuk rustiger op de weg. Waarschijnlijk blijven dus veel mensen nu uit voorzorg thuis of mogen ze niet meer naar hun werk toe.
Wij hebben ontzettend veel geluk dat wij niet in quarantaine hoeven. Iedereen die vanaf 27 februari uit het buitenland is gekomen, moet hier voor 2 weken in quarantaine. Laten wij nu 24 februari de landsgrens overgestoken zijn.

• 15 Maart 2020 - 13:00

Anny.:

Jammer dat bij jullie ook alles stil ligt, dan kom je wat moeilijker op gang.

• 30 Maart 2020 - 11:37

Sabine:

Leuk om jullie zo te volgen. Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

• 25 April 2020 - 17:35

Di Ni Ruesink:

Hallo m en m.
    Wat leuk om te lezen hoe het gaat. Wij zijn hier ook gezond en wel.
    Het is voor de jongens toch een hele overgang maar ik begrijp dat
    Ze al beetje ingeburgerd zijn,
    Nou ik ga jullie volgen hoor, groeten Gerrit en Di ni