Boerenprotest - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Boerenprotest - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Boerenprotest

Blijf op de hoogte en volg M.

09 Mei 2021 | Noorwegen, Farstad

Soms weten Noren iets te vertellen over “ons” land waar wij nog nooit van gehoord hebben. Maarten werkt af en toe bij een boer die bekend staat als een kluizenaar. Hij heeft weinig contact met mensen en hij blijkt niet zo vriendelijk te zijn naar de medemens. Hij houdt zijn koeien op een nog zeer traditionele (oftewel ouderwetse) wijze en leeft een sober bestaan. Hij heeft naast zijn koeien nog een grote liefde en dat is muziek. Hij vertelde Maarten dat hij fan het Nederlandse duo Mouth&McNeal. Deze band heeft in de jaren 70 mee gedaan met het Eurovisiesongfestival. Zowel Maarten als ik hebben nog nooit van dit duo gehoord en ook toen wij het “bekende” nummer ‘I see a star’ beluisterden, ging er geen lichtje bij ons branden. Dit vind ik zo grappig. Iemand die ons associeert met een duo waar wij nooit het bestaan van wisten.

Deze man is zo gek van muziek dat hij ook een koptelefoon met radio heeft. Toen hij onlangs in het ziekenhuis lag met een gebroken been, moest zijn zus voor hem zijn koptelefoon meenemen die hij altijd op heeft als hij in de stal is. Zijn zus had de koptelefoon gevonden maar vond het maar een vies stinkend ding. Voordat het meeging naar het ziekenhuis heeft ze het eerst goed gewassen. De boer super blij maar de koptelefoon wilde niet meer aan. Thuis gekomen was één van de eerste dingen die hij ging doen een nieuwe koptelefoon kopen. Nu bleek dat ook deze het niet deed……. Toen bedacht de boer zich ineens dat je niet aan het knopje moet draaien zoals bij de oudere types maar 2 seconden in moet drukken.

Afgelopen 2 weken is hier ook Corona-onrust. Afgelopen jaar behoorden wij tot de provincie met de laagste Coronabesmettingen. En net nu overal in het land de besmettingen teruglopen, hebben wij in onze gemeente een grote uitbraak. Op 1 dag bleken er 13 mensen besmet te zijn. De besmetting heeft plaats gevonden bij een feest van jongeren. Meteen zijn alle sport- en andere activiteiten stilgelegd en zijn de meeste winkels gesloten. De eerste dagen merkte je de spanning; op het kinderdagverblijf waren maar de helft van de kinderen, veel kinderen in de klassen van de jongens waren er niet omdat ze in quarantaine zaten en collega’s waren iedere minuut van de dag bang om gebeld te worden met de mededeling dat ze zich meteen moeten laten testen. Nu, 2 weken later, lijkt het allemaal mee te vallen en is de teller bij 20 besmettingen blijven staan. Aankomende week worden alle beperkingen weer opgeheven. Kinderen mogen in de klas weer naast elkaar zitten, sportverenigingen beginnen weer en de winkels gaan allemaal weer open.

Verder is het de week van de boze Noorse boeren. De boeren vinden dat ze meer steun van de staat nodig hebben om te zorgen dat er nog voldoende boerenbedrijven voor de toekomst blijven bestaan. De boeren hebben NOK 2,1 miljard (210 miljoen euro) overheidssteun geëist maar hebben ze uiteindelijk de helft toegekend gekregen. Op verschillende plekken protesteren boeren bij overheidsgebouwen en op sommige plekken hebben ze mest voor deze gebouwen gedumpt. Onderweg zie je overal ronde balen en borden met leuzen erop. In het nieuws lees ik zelfs berichten dat boeren overwegen om niet meer te leveren aan de grote afnemers omdat zij vinden dat ook zij een verantwoordelijk hebben om zorg te dragen voor goede prijzen voor de Noorse producten. Echter is er ook de angst dat wanneer de prijzen te hoog worden er teveel geïmporteerd gaat worden. Als je in de supermarkt bent, zie je dat zo’n 80 % van alle vlees en zuivel in Noorwegen is geproduceerd en dit willen ze graag zo houden. Ik kan niet in de portemonnee van de boeren kijken maar ik verbaas me over hun geldzorgen. De meeste boeren rijden hier grote nieuwe trekkers, ze rijden veel grote dure pick-ups en wordt er op machines niet bespaard. Ik kan me wel goed voorstellen dat het onrechtvaardig voelt dat je als boer een veel lager jaarinkomen hebt dan de buurman die in loondienst is. Ook de jongens hebben hun bijdrage geleverd om te strijden voor een beter inkomen voor de boeren. Tijdens hun logeerpartij bij Rob en Astrid, zijn ze met Rob mee geweest met het boerenprotest. Dus ook hier in dit rijke land zijn er mensen die de moeten strijden om een goed belegde boterham te verdienen.