Papegaaiduikers - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Papegaaiduikers - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Papegaaiduikers

Blijf op de hoogte en volg M.

30 Mei 2021 | Noorwegen, Farstad

2 lange weekenden achter elkaar, heerlijk is dat. Het eerste lange weekend was het Hemelvaart, deze was voor ons extra lang, maandag 17 mei is hier ook een feestdag. Op deze dag wordt gevierd dat Noorwegen zijn eigen grondwet kreeg op 17 mei 1814. Het is een nationale feestdag, te vergelijken met Koningsdag in Nederland. Vanwege de Corona zijn de vieringen dit jaar anders dan dat de Noren normaal gesproken gewend zijn, maar wij hebben het als een leuke dag ervaren. S ’ochtends kwam er een lange stoet met tractoren langs ons huis. Zeker 40 tractoren uit de omgeving deden mee met deze rit. Hierna zijn wij wezen kijken naar een Amerikaanse autorit. Hier in de omgeving rijden veel oude Amerikaanse auto’s als hobbyauto. Maar ook Porsche’s, Mustangs en soms ook Ferrari ’s komen voorbij. s’middags zijn de mannen nog weer naar een tractoroptocht wezen kijken. Een lange stoet met tractoren reed over de Atlanterhavsvegen. Onze jongens zijn helemaal gek van auto’s en tractoren, soms is het gewoon een beetje saai om naar te luisteren; Zitten we in de auto en dan zien ze een auto of tractor en dan ontstaat er een heel gesprek hierover. Over de motor die erin zit, welk bouwjaar en wat de bijzonderheden zijn. Vaak gaat dit gepaard met een discussie over wie het nu allemaal het best weet. Deze manier van feestvieren was voor de jongens volop genieten!

Het Pinksterweekend zijn wij naar Runde geweest. Dit is het eiland van de papegaaiduikers. Het staat al jaren op mijn verlanglijstje om deze mooie opmerkelijke vogel te mogen zien. Vooral de grote gekleurde snavel en de bijzondere, wat triest kijkende ogen maakt deze vogel zo uniek. In de het broedseizoen komen de Papegaaiduikers naar Runde en zijn hier te zien. In de periode van mei tot en met augustus zoeken deze vogels een hol in de rotswanden en maken daar hun nest om hier hun eieren te leggen en uit te broeden. Jaarlijks komen hier zo’n 100.000 Papegaaiduikers naar toe. Ondertussen zijn deze vogels een toeristische attractie geworden, wij waren dan ook niet de enige die bij de kliffen te vinden waren. Wij hadden een heel mooi plekje gevonden waar niemand zat te kijken, men dacht waarschijnlijk dat de vogels alleen te zien waren daar waar ook veel mensen waren. Liggend op onze buiken keken wij over de rand van de rots heen en ineens viel onze blik op een Papegaaiduiker die een paar meter onder ons haar hol had. Iedere keer kwam ze er even uit en konden wij dit bijzondere dier bekijken. Andere Papegaaiduikers kwamen langs de rotsen vliegen op weg naar hun eigen hol. Het was zo ongelofelijk mooi te zien, dit is met geen woord te beschrijven en met geen foto te vangen. Pelle vond het zo mooi en hij zei: ”mam, ik moet even gaan zitten. Ik vind het zo mooi dat ik gewoon mijn hele lijf trilt.” Na een uur zei Lasse: “kunnen wij terug naar de tent, het zijn zoveel mooie indrukken, ik ben er helemaal vol van.” Naast de Papegaaiduikers wonen er ook nog vele andere vogelsoorten. We hebben heel veel zeemeeuwen gezien. Ook de scholekster hebben wij heerlijk zien scharrelen langs de kustrand. Tussen de Papegaaiduikers zagen we ook nog de zeearend naar haar nest vliegen. En op dit eiland zijn heel veel Stormvogels. Deze zijn familie van de zeemeeuw. Ze zijn groter en grijs en schijnen soms mensen aan te vallen. Gelukkig voor ons bleven ze nu rustig op hun plek zitten. De Meeuwen en de Stormvogels vormen wel een bedreiging voor de Papegaaiduikers, ze roven namelijk de nesten leeg, ook de Grote Jager hebben we er gezien, ook deze rooft de nodige jongen van de papegaaiduikers als ze voor het eerst het nest en de ingang van het hol uit naar buiten komen.

Gisteren (zaterdag) heeft Lasse zijn eerste Noorse partijtje gegeven en hij heeft ervan genoten! We waren wat laat, hij is in februari al jarig geweest en we waren er nog niet aan toe gekomen. Maarten en ik hadden allerlei ideeën over wat we tijdens het partijtje zouden kunnen doen, maar iedere keer kregen we als antwoord; “nee, dat wil ik niet. Ik wil gewoon lekker spelen.” En dat is gelukt. De jongens hebben een paar uur lekker om het huis heen gerend en spelletjes gedaan. Ook de skelter had veel aandacht. Deze kennen ze hier niet zo goed. Sommige jongens hadden nog nooit op een skelter gezeten. Natuurlijk hebben wij ook de Noorse gebruiken van chocoladetaart en broodjes worst met ketchup doorgevoerd op dit partijtje. Lasse heeft uren nadat iedereen weg was nog zitten nagenieten van deze middag. Op zo’n moment kan onze dag ook niet meer stuk! We hebben het allemaal erg goed naar ons zin hier in Noorwegen maar het feit dat de jongens het minstens zo fijn vinden hier, misschien nog wel fijner als dat wij van tevoren gehoopt hadden is als ouder toch erg fijn!

• 30 Mei 2021 - 23:29

Xandre:

Kippenvel! Zo mooi om te lezen hoe jullie allemaal genoten hebben van de trip naar Runde, hoe de jongens verwoorden hoe intens ze alles beleven. Leuk ook dat het low-key verjaardagsfeestje zo goed beviel! Ik moet ook telkens weer leren dat het hem vaak in de kleine dingen zit...

• 31 Mei 2021 - 13:28

Pieter Groot:

ik moest effe zoeken en vond de foto's van Tessa, Puck en ik op Runde. Was in 2015. Wat later in het seizoen, maar Tessa kon toch papegaai duikers op de foto krijgen. Leuk om die herinnering weer te lezen, te zien en her te beleven.
    er was op een van de hellingen een touw gespannen om naar beneden en omhoog te klauteren schiet me opeens te binnen.
    Veel plezier in Noorwegen!! :-)

• 01 Juni 2021 - 22:23

Wim Regelink:

weer een mooi verhaal Manon. groetjes Reina en Wim.