Zomer in Noorwegen - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Zomer in Noorwegen - Reisverslag uit Farstad, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Zomer in Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg M.

21 Juni 2020 | Noorwegen, Farstad

Zomervakantie, 8 weken zomervakantie! Afgelopen vrijdag hebben de jongens op school de laatste schooldag gevierd. Ze vinden het heel gaaf dat zij langer zomervakantie hebben dan hun oud-klasgenoten in NL. Afgelopen week hebben ze hier iedere ochtend, op weg naar school, van genoten. Leuk dat zulke simpele gedachten zoveel plezier kunnen geven. Allebei gaan ze door naar de volgende klas. Nu is een jaar overdoen in Noorwegen niet zo vaak van toepassing maar toch vind ik het knap van mijn mannetjes dat ze de lesstof voldoende hebben weten op te pakken om volgend jaar verder te gaan in een hogere klas.

Daar waar de Nederlandse boeren al weken hun 1e snede in de kuil hebben zitten, zijn de boeren hier in de buurt afgelopen week begonnen met maaien. Het gras was in onze ogen al een paar weken lang genoeg om gemaaid te worden maar waarschijnlijk hebben de boeren er hier een andere kijk op. Het gras wordt hier niet geschud. Het wordt meestal gemaaid met een getrokken maaier die het gras breed uit legt. De volgende dag wordt het bij elkaar geharkt en gaat die dag ook nog de baal in. De machines hebben de meeste boeren zelf, dus van grasmaaier tot balenpers. Het blijft mij verbazen dat boeren met 30-40 koeien toch de financiële middelen hebben om zoveel machines aan te schaffen.

Een paar jaar geleden was het voor ons een ultiem vakantiemoment om krabbetjes te vinden en te vangen en nu is het een gewone bezigheid geworden bij de zee. Het wemelt hier van de krabbetjes aan de kant van de zee en ook de platvissen zien wij hier met regelmaat. Pelle is zelfs zo stoer dat hij de krabben met blote handen durft te vangen. Het geeft vervolgens nog wel eens wat gegil want de krabben nemen natuurlijk wel eens wraak met hun scherpe scharen.

Naast de mooie dieren die wij bij het water mogen aanschouwen zien wij ook vlak bij huis veel dieren die wij in Nederland weinig of zelden zagen. Bijna iedere ochtend staat er een ree te grazen in de wei achter onze schuur. Af en toe kijkt het nieuwsgierig onze kant op en vreet dan rustig verder. Ook de vos heeft ons plezier gedaan met zijn/haar aanwezigheid. Rustig wandelend kwam dit mooie rood-bruine dier door onze tuin gewandeld. En wie hoort nog regelmatig het geluid van de wulp? Een helder fluitend langdurig geluid doorkruist hier regelmatig het geluid van de wind. Van verre hoor je haar al aan komen in de vlucht over ons huis heen. Of de koekoek, ook die horen wij vaak haar naam roepen vanuit de verte.

Later dan normaal is dan afgelopen weekend ook weer 1 van onze regionale attracties geopend namelijk de Trollstigen. Weken was deze weg bedekt met een metershoge sneeuwmassa maar nu is de weg weer schoon. In de zomerperiode komen hier normaal gesproken bussen vol toeristen naar toe maar nu de grenzen dicht zitten is het er een stuk rustiger. In de hoop om toch nog wat sneeuw te zien, zijn wij hier zaterdag naartoe gereden om deze bijzondere weg nog eens te bezoeken. De jongens hadden geluk want naast spectaculaire watervallen was net deze dag ook een autotreffen van allemaal bijzondere auto’s. Aangezien Lasse dol is op auto’s, kon zijn dag niet meer stuk. Ook sneeuw hebben we gezien, op sommige stukken nog wel een meter dik. Het water van de watervallen en rivieren komt door de smeltende sneeuw met bulderend geweld naar beneden.

s ’Avonds hebben we de langste dag gevierd bij Rob en Astrid. Dit samen met de dames waar ik een paar weken geleden mee ben wezen fietsen. Vanavond waren ook de mannen welkom. Reuze gezellig en wat een geluk dat de temperatuur tot ver in de avond nog rond de 20 graden bleef.

• 21 Juni 2020 - 23:37

Xandre:

Knap jongens, allebei over naar het volgende jaar! Ik doe het je niet na. Nu lekker genieten van de vakantie!!

• 22 Juni 2020 - 23:29

Sonja Bouma:

Hoi Manon,
    Wat leuk om jullie ontwikkelingen te volgen.
    Elke keer geniet ik van je mooie schrijf verhalen. Natuur talent! Ik voel jullie plezier & jullie genieten leren op vele vlakken, heel mooi en byzonder dat wij op afstand ook zo een beetje in jullie kunnen mee genieten. Super dat het nu zomer is en heerlijk vakantie hebben.
    Hier in Ursem (Noord-Holland gaat alles door en goed. Over 1,5 week hebben onze 3 kids ook vakantie. Hier even een kort berichtje van mij (je oude klasgenootje van de good old times Barneveld

• 22 Juni 2020 - 23:57

Anny:

Leuk dat jullie de langste dag hebben gevierd bij Rob en Astrid. De reis er naar toe zag er bijzonder mooi uit.LASSE en PELLE, knap hoor dat jullie over zijn gegaan op school.Gefeliciteerd.
    Lieve groet uit Vierakker.

• 29 Juni 2020 - 20:19

Sabine:

Goed hoor, dat Lasse en Pelle over zijn! En nu lekker vakantie. Al lijkt het in de verhalen alsof jullie altijd vakantie hebben!

• 05 Juli 2020 - 19:31

Edith:

Wat leuk Maarten en Manon dat we jullie zo kunnen volgen.
    Goed van de jongens dat ze over zijn naar de volgende klas.
    Afgelopen week vriendinnen dag gehad en zo kom ik met je aan de klets
    Heel veel succes en een fijne vakantie.
    Liefs van mij