De melkprijs - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu De melkprijs - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

De melkprijs

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

13 Januari 2008 | Noorwegen, Oslo

Iedereen verwacht dat wij tot onze oren in de sneeuw zitten, maar er is in weken geen vlokje sneeuw gevallen. Verder is deze week het kwik nog niet onder de 0 graden gekomen. Die winters hier vallen dus eigenlijk best mee. Wel vragen wij ons nu af: is dit normaal voor Noorwegen of worden wij volgend jaar ineens verrast met een winter die begint in november met veel sneeuw en iedere dag strenge vorst? Volgens de bewoners hier is deze winter redelijk normaal tot iets warmer dan normaal
Ook is het hier helemaal niet zo donker als iedereen denkt. Wanneer het bewolkt is, kan het s' ochtends wel even duren voordat het echt licht is, Bij een bewolkte dag is het om 10.00 uur s' ochtends helemaal licht en is het een zonnige dag dan begint de lucht rond 9 uur heel mooi in allemaal kleuren rood en oranje te veranderen en om 9.45 uur is het dan helemaal licht. s'avonds is het om half 5 donker, dus dat valt allemaal nog best mee. Wanneer de maan kans heeft om helder aan de hemel te staan dan is het zelf s'avonds en in de nacht niet echt donker. Toen wij hier net een paar dagen woonden was ik nog niet zo op de hoogte van het vele licht dat de maan te bieden heeft,dus toen ik in bed lag en het veel te licht vond in de slaapkamer vroeg ik aan Maarten: “Kan de buitenlamp niet uit, want het is veel te licht.” “ Nee schat dat kan niet, want er zit geen touwtje aan de maan.” Natuurlijk geloofde ik Maarten niet, maar ondertussen ben ik er ook achter dat de maan ook veel licht kan geven.
Het schijnt dat er verschillende boeren zijn die de weblogverhalen lezen en iedere keer krijg ik vragen over de melkprijs hier in Noorwegen. Nou boeren van Nederland, hierover het volgende:
Een boer krijgt rond de 50 eurocent voor de melk. Naast deze melkprijs kunnen de boeren nog allemaal toeslagen krijgen en dit is afhankelijk van de bewerkelijkheid van het bedrijf. Ligt de landbouwgrond op een steile helling of zitten er veel stenen in de grond dan krijgt de boer een extra vergoeding. Gaan koeien in de zomer ook nog de bergen in dan krijgt de boer hier ook weer een extra vergoeding voor. Het is dus afhankelijk van de bedrijfssituatie wat de uiteindelijke melkprijs is.
Verder krijg je als boer ook nog een vergoeding als je in de bergen dieren verliest. Er zijn veel boeren die in de zomer schapen de bergen in sturen, want hiervoor krijgen ze van de overheid ook geld. Aan het eind van de zomer is het aantal schapen wat weer terugkomt altijd minder dan dat de boer er aan het begin heeft heen gebracht. Sommige dieren gaan gewoon dood en andere dieren worden opgegeten. Ook hier krijgt de boer een vergoeding voor. Heeft een boer afgelopen zomer circa 30 dieren verloren dan krijgt hij hier een vergoeding voor van ongeveer 5000 euro.
Zoals al eerder verteld hebben de meeste boeren ook nog bos in eigendom. Dit gebruiken ze voor de eigen houtvoorziening, maar ook verkopen ze veel hout wat uit het bos komt. Dit kan brandhout zijn en hout wat geschikt is om planken van te zagen. In sommige gebieden krijgt de boer ook de uren die hij in het bos werkt vergoed door de overheid. Natuurbeheer door de boer word hier dus betaald. Dit is echter lang niet altijd het geval en in het gebied waar wij zitten word deze arbeid niet betaald. Hoe dit allemaal precies in elkaar zit is ons ook nog niet helemaal duidelijk, je krijgt op dezelfde vraag van iedereen een ander antwoord en ons Noors is nog lang niet zo goed dat we dit soort dingen goed op internet kunnen opzoeken en nalezen.
maar naast de melkinkomsten zijn er dus ook nog op andere manieren redelijk gemakkelijk geld te verdienen. Verder is het wel zo dat de vrouw van de boer meestal een deeltijdbaan heeft om voor wat extra inkomsten te zorgen omdat van het gemiddelde bedrijf in Noorwegen niet te leven valt. een gemiddeld bedrijf hier heeft 16 koeien dus het is niet zo vreemd dat je daar niet van kunt leven. Om een goed inkomen te hebben moet je hier rond de 25 koeien melken wat hier neerkomt op zo'n 175000 liter melk per jaar. Dit is dus een heel groot verschil met Nederland en mede hierdoor is het voor ons interessant om hier een bedrijf te zoeken omdat de bedrijven hier nog redelijk betaalbaar zijn. Wel is het zo dat er weinig boerderijen verkocht worden maar zo nu en dan komt er wel wat los en doordat de meeste koeien hier nog op de grup staan en dit systeem in 2014 niet meer is toegestaan komen er de komende jaren nog wel verschillende bedrijven te koop. Het is voor ons nog even afwachten wanneer onze droom hier werkelijkheid gaat worden, maar wij zijn er van overtuigd dat wij over een aantal jaren ons eigen boerenbedrijf hebben. Misschien moeten wij er nog wat uren bij een werkgever bij werken maar dit is voor ons geen bezwaar. De tijd zal het leren wat het ons zal gaan brengen hier in Noorwegen.

• 13 Januari 2008 - 12:25

Annet:

Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen. Wel apart dat daar het boerenleven totaal anders is dan in Nederland. Maar daar zit je niet vast aan de EU regels. Hopelijk komt jullie droom daar uit.
    Groetjes Annet

• 14 Januari 2008 - 21:23

Anny Zomer.:

Ik heb jullie nieuwe bericht gelezen,en de foto"s [ha,ha fout] bekeken.Is dat Maarten die daar aan het werk is? Stoer hoor.

Groetjes Mam.

• 14 Januari 2008 - 21:48

Karin Rietman:

Hallo Maarten en Manon, als eerste de beste wensen voor het niewe jaar. Super leuk om jullie verhalen te lezen, zo worden wij gewaar hoe het met jullie gaat en hoe het in Noorwegen is, het boerenleven gaat er heel anders aan toe. Heel veel succes.
    Groeten Martin en Karin.

• 16 Januari 2008 - 20:51

Fam Hut:

Hallo M en M
    We waren vanavond bij je vader en moeder zoals je weet en het ging super met je vader zo doorgaan.hartstikke fijn.
    vele groeten edith

• 17 Januari 2008 - 04:03

Wies:

hei maartenenmanon.

Op mijn favoriete site zag ik 2 linken naar de noorse taal:)Kijk onder noorse WW. (ben jullie email adres kwiet)

groet, wies.