Aftellen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Aftellen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Aftellen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

30 Augustus 2009 | Noorwegen, Oslo

Het aftellen is nu echt begonnen. Over 5 weken zijn wij weer in Nederland. Het blijft een raar en onwennig idee. Het voelt nog steeds als even terug voor een weekje vakantie. Dit met het gevolg dat ik allerlei dingen bedenk die ik toch weer echt wil doen als ik in Nederland ben. Zoals even naar de kapper of lekker even shoppen in een echte stad met een uitgebreid aanbod. Lekker een patatje pindasaus eten. Nu aten wij dit in Nederland bijna nooit en nu heb ik regelmatig zit in een bakje patat met pindasaus.
Wij zijn erg benieuwd hoe het zal zijn om terug te zijn. Het zal net zo goed weer wennen zijn als dat je naar het buitenland vertrekt. Nieuw huis, nieuw werk, heel veel mensen om je heen en drukte op de weg. Eigenlijk is het gewoon best spannend. Onze eerste nieuwe aankoop in Nederland is gedaan; een nieuwe (tweedehands) auto. Dit met dank aan pa en ma van Baaren. Best maf om een auto te kopen die je niet hebt gezien en niet in hebt gereden. We nemen helaas onze mooie stoere Landrover niet mee naar Nederland. Doordat de auto is ingevoerd, heeft de auto nu een Noorse status en hier hoort dan ook een Noorse marktwaarde bij. Deze ligt vele malen hoger dan de waarde in Nederland. Het is gewoon ongelofelijk hoe duur de auto's hier zijn. Auto's onder de 10.000,- euro zijn hier bijna niet te koop. Dit komt door de hoge belasting die geheven wordt over de nieuwwaarde van een auto. Deze belasting betaal je ook als je een auto invoert.
Op het werk hebben ze zich erbij neergelegd dat ik toch echt weg ga. De eerste weken hebben ze keer op keer gevraagd of ik me al bedacht had of wat me op andere gedachten zou kunnen brengen. Helaas voor ze, het besluit staat vast. Ze zijn er van overtuigd dat ze nooit meer zo'n leuke en goede medewerker zullen krijgen. Jullie begrijpen het al: mijn ego is weer helemaal opgepoetst door dit soort opmerkingen. Als ik in Nederland met mijn neus in de lucht loop, weten jullie waar het door komt.
We hadden gehoopt dat we een geweldige zomer zouden krijgen, zodat wij nog even zouden kunnen genieten van de leuke kanten van Noorwegen. Veel vissen en wandelingen maken door de schitterende natuur. Onontdekte plekjes bezoeken en een duik nemen in het fjord. Helaas, van dit alles is weinig terecht gekomen. Terwijl jullie genieten van een zomer met veel zon en hoge temperaturen, trekt hier de hele zomer alleen maar bewolking over met regen, heel veel regen. Natuurlijk hebben wij wel dagen met zon gehad maar die zijn op 4 handen te tellen. Het is gewoon ongelofelijk hoeveel regen er in de lucht kan zitten. We hopen nu maar dat het mooie weer in Nederland zich doorzet in mooi herfstweer, want wij zijn echt toe aan het zonnetje in ons gezicht.
Toch komen wij ondanks de regen nog wel wat mooie natuurwonders tegen. Zo hebben wij nu voor de derde keer een eland met jong gezien. Dit keer waren wij goed voorbereid en hadden wij ons fototoestel bij ons. Eerst ben je bang dat ze voor het kleinste geluidje zullen vluchten, dus op je tenen sluip je uit de auto om een mooie foto te kunnen maken. Gelukkig blijven ze staan. Na 10 foto's gemaakt te hebben, worden onze geluiden wat harder. Van fluisteren gaan we over op gewoon praten en loop ik gewoon met mijn klompen over straat te klossen. Blijken ze hier niet warm of koud van te worden. Af en toe kijken ze even op om vervolgens weer verder te grazen. Iets verderop zien wij 2 vossen lopen heel rustig en onverstoord banen ze zich een weg door het weiland. Wanneer ze onze auto horen stoppen, rennen ze niet verschrikt weg, nee, ze gaan rustig zitten om ons op hun gemak te bekijken. Geweldig toch?! Op weg naar het werk ben ik mijn eerste das tegenkomen. Deze liep heel rustig midden op de weg. Ook dit dier vond mij zeker net zo bijzonder als ik het diertje, want het bleef even rustig staan kijken wat daar toch aan kwam. Een raar wezen op wielen in zijn ogen waarschijnlijk. Na mij rustig bekeken te hebben, besloot het toch maar om even aan de kant gaan voor mij. Voor ons zijn dit de kleine afscheidscadeautjes van Noorwegen. Natuurlijk zijn wij als het weer het toelaat snel te vinden op het water, zo ook vorige week zondag, tot die dag had ik mij er nog niet aan gewaagd om zelf een vis van de haak te halen maar het gebeurde dat we allebei tegelijk een vis aan de haak kregen, Maarten zijn vis zat een beetje vervelend aan de haak en het duurde even voordat hij hem los had. Ik vond het toch wel zielig voor mijn vis dat hij zolang aan de haak moest blijven zitten en ik heb hem dus zelf van de haak bevrijd!

  • 30 Augustus 2009 - 13:49

    Tessa:

    De spanning stijgt! Ik kan het me helemaal voorstellen dat het bet onwennig voelt dat jullie terug komen. Als je heir eenmaal bent, zal het allemaal weer snel gewend zijn, denk ik!
    Geniet nog even van de laatse cadeautjes van Noorwegen nu het nog kan!
    Groetjes, Tessa

  • 30 Augustus 2009 - 15:05

    Marc En Annet:

    Zoals iedere keer ook nu weer een stukje van ons.
    Manon, je kunt zien dat je met trots de vis van de haak hebt gehaald.
    We wensen jullie nog een mooie 5 weken toe in Noorwegen. Geniet nog van alles daar.
    Groeten Marc en Annet

  • 30 Augustus 2009 - 19:36

    Irene:

    hoi hoi,

    Mooi hoor al die dieren. Echt gaaf om die allemaal te kunnen zien.
    We zitten nu uit te puffen van het Wichems feest. Mijn vader is gister koning geworden, dus die mocht vandaag in de koets. En vanmiddag werd bekend dat Gerben vorige week zondag de orienteringsrit heeft gewonnen. Yes, Yes Yes.

    Groetjes en tot over 5 weken. Wij tellen ook af.

  • 30 Augustus 2009 - 20:35

    Mam.:

    Wij zijn net terug van het Wichmonds feest, en ik heb heel veel keren moeten vertellen wanneer jullie terug komen, en waar jullie gaan wonen.Het is dus alom bekend dat jullie terug komen.Wij beginnen nu ook met het aftellen.

    Wat het weer bij ons betreft, het is hier ook wat frisser, maar de voorspellingen zijn nog goed. Ze verwachten dat het deze week nog weer rond de 30gr. gaat worden.

    Groeten uit Vierakker.


  • 31 Augustus 2009 - 09:19

    Gerrie:

    Wat leuk dat jullie tegelijk een vis aan de haak hadden.
    Geniet toch nog zoveel mogelijk van Noorwegen want het is een fantastisch land.
    We kijken er naar uit dat we jullie weer zullen zien in Holland.
    Liefs, Willem en Gerrie

  • 31 Augustus 2009 - 11:55

    Janet:

    Zoals hierboven al een aantal keren is geschreven, zitten wij ook bij te komen van het Wichems feest. Dat was ook dit jaar weer even gezelling als altijd. Onze buurt is winnaar geworden van het songfestival. Had je niet gedacht he, je zus als popster?? De songtekst is te lezen op de site van dorpsbelang. Foto's zijn te zien op www.achterhoekfoto.nl

    Groeten,
    Wilfried, Janet en Renee

  • 01 September 2009 - 06:50

    Kristy:

    Hey M&M

    Ook van mij: nog veel plezier de komende weken. Geniet ervan zolang het kan!
    Hier kijken we natuurlijk al wel uit naar jullie terugkomst!
    Irene is nog vergeten te vertellen dat niet alleen Gerben 1e is geworden, maar ook Irene 2e is geworden.

    Groetjes Kristy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 98321

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: