Storm - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Storm - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Storm

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

27 Januari 2008 | Noorwegen, Oslo

Regelmatig betrap ik mijzelf erop dat ik eigenlijk al helemaal niet meer besef wat voor een grote stap wij gezet hebben. Met veel plezier kijken wij altijd naar de programma's op televisie (en nu op de laptop) over mensen die een nieuw leven opbouwen in het buitenland. (en natuurlijk Boer zoekt Vrouw) Elke keer denk ik:” O wat gaaf om dat te doen. Dat is pas spannend en uitdagend.” Nu kijken wij dus nog steeds naar die programma's en ik denk nog steeds hetzelfde. Eigenlijk ben ik mij er dan helemaal niet van bewust dat wij hetzelfde hebben gedaan. Heel raar, maar misschien is dit wel het teken dat wij onze draai hier wel kunnen gaan vinden. Ook al zit ons dagelijkse ritme er helemaal in, het is toch elke dag een beetje onwennig. De eerste keer naar de kapper gaan is spannend. Eerlijk gezegd vind ik dat zo spannend, dat ik in Nederland al besloten heb dat ik mijn haar lang laat groeien. Zo kan ik gewoon naar de kapper in Nederland, omdat ik dan niet zo vaak naar de kapper hoef. Het zal je maar gebeuren dat je voor een simpel bijknipbeurtje gaat, maar dat je in je gebrekkige Noors de kapster de opdracht hebt gegeven om het in 10 verschillende kleuren te verven. Maarten heeft nu wel de moed verzameld om daadwerkelijk naar de kapper te gaan en maandag gaat dat dan gebeuren. Ik ben erg benieuwd hoe hij er uitziet bij terugkomst.
Eergisteren (vrijdag) hebben wij de eerste echte Noorse 'storm' meegemaakt en zelfs voor Noorse begrippen was dit een behoorlijk heftige storm dordat het tegelijkertijd ook vloed was. De regionale kranten staan er helemaal vol van. Het was zelfs zo onstuimig dat de Bolsøybrua 2,5 uur afgesloten is geweest voor al het verkeer, omdat het water over het wegdek heen kwam en omdat het met zulke wind gevaarlijk is om er overheen te rijden. Wij hebben een aantal foto's van internet en de Nederlandse kennissen toegevoegd op de weblog. Zo krijgen jullie een indruk van de onstuimigheid. Maarten heeft alles mooi vanuit huis mee kunnen krijgen, maar ik had geen idee dat het allemaal zo hard is gegaan. Dit merkte ik pas toen ik vanochtend alle foto's zag. Ik ben gewoon ijverig aan het werk geweest. Er waren wel verschillende collega's die met regelmaat met hun neus tegen het raam naar buiten stonden te kijken, maar ik dacht: “ Tjonge een beetje slecht weer en iedereen staat naar buiten te kijken. Dit zal toch wel vaker gebeuren?” Nee dus. In 1992 is het voor het laatst geweest dat het weer zo grillig was, dat de brug erdoor afgesloten moest worden. Gelukkig is de wind op tijd gaan liggen, want anders had ik helemaal niet naar huis gekund na het werk. Het weer is hier altijd wat grilliger als in Nederland. Het kan hier zomaar gebeuren dat je in de ochtend heel ander weer hebt als de rest van de dag en soms verandert het van uur tot uur. De weersvoorspelling volgen wij op internet maar meestal staat er 's ochtends pas een kloppende voorspelling op de site. Het is hier erg moeilijk om te voorspellen wat voor weer het word doordat je hier invloed hebt vanaf het land en vanaf zee. Ook kun het Noorse klimaat opdelen in noord en zuid, als je dit op een kaart zou doen, dus met een horizontale en een verticale lijn ligt het kruispunt in het gebied waar wij wonen.Je hebt hier dus invloeden vanuit alle richtingen en daardoor is het zo moeilijk te voorspellen en kan het ieder uur anders zijn. Het is dus maar gewoon afwachten wat de dag zal brengen.
Vandaag heeft Maarten voor het eerst geholpen met het inladen van koeien die weg gaan voor de slacht. De vrachtwagens waar de veetransporteurs hier mee rijden zijn niet zo mooi gepimpt als de auto´s in Nederland, maar de koeien kunnen er evengoed mee vervoert worden. De chauffeurs van deze auto´s rijden graag op zondag, want dan krijgen ze extra betaald. De koeien worden op zondag opgehaald omdat ze de slachterij er zo zeker van is dat ze op maandagochtend om 6 uur kunnen beginnen met het slachten van de eerste dieren. In deze regio is er maar 1 slachterij en deze ligt in Ålesund. Dit is een reis van ongeveer 2,5 uur inclusief de overtocht met de boot.

  • 27 Januari 2008 - 15:15

    Anny Zomer.:

    Hoi Ma&Ma

    Dat was het weertje wel dan vrijdag.Op de foto,s te zien ging het aardig te keer.Dit kunnen jullie nu weer toevoegen aan al jullie nieuwe ervaringen.

    Groetjes Pa en Ma.

  • 27 Januari 2008 - 18:32

    Annet:

    Hoi daar,
    Wat een weer hebben jullie daar gehad. Als je de foto's ziet is het inderdaad storm. Gelukkig zijn jullie niet weggewaaid.Hopelijk gaat de knipbeurt van Maarten goed komen. (zal vast wel).Ik had van jouw wel verwacht dat je dat wel zou durven.
    Groetjes en tot horens.
    Annet en ook namens Marc

  • 27 Januari 2008 - 21:40

    Janet:

    Hopelijk wordt het kapsel van Maarten niet zo stormachtig als het weer bij jullie. Want Maarten en de kapper blijven toch nog steeds twee verschillende dingen.

    Groetjes Janet

  • 27 Januari 2008 - 22:39

    Xandre:

    Goed dat jullie elke keer zo trouw een berichtje op deze site zetten! Vergeet je ze niet uit te printen voor jezelf? Dan heb je meteen een soort dagboek!
    Ik herken wat je in het vorige berichtje schreef over de grote stap. Voor anderen vind je het een hele uitdaging, zo'n emigratie, maar je staat er eigenlijk niet bij stil dat je hetzelfde gedaan hebt. Waarschijnlijk omdat je er zelf middenin zit en gewoon doet wat er gebeuren moet.
    En lachen: als wij al iets kijken via 'uitzending gemist' dan is het ook dat programma over emigratie (hoe heet het ook alweer) en toevallig pas boer zoekt vrouw!
    Groeten!

  • 31 Januari 2008 - 18:47

    Karin Hagelstein:

    Hoi Manon,

    Ook ik heb jullie website bewonderd.
    Leuk om te lezen dat je in Noorwegen al aardig je draai begint te vinden. Het is een grote stap maar een super ervaring.
    Ik wens jou veel geluk toe in Noorwegen.
    Natuurlijk blijf ik jullie volgen...

    Groetjes,

    Karin Hagelstein.

  • 01 Februari 2008 - 14:53

    Elsbeth V.d. Molen:

    Ha die Manon!
    Wat vliegt de tijd ... al 2 1/2 maand verlieten jullie ons landje.
    Leuke site, ga ik vast vaker bezoeken. Goed weekend, en wellicht eens chatten via de chatroom van je?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 98522

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: