Ouders aan het woord - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Ouders aan het woord - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Ouders aan het woord

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

21 September 2008 | Noorwegen, Oslo

Zo, de eerste werkweek in mijn nieuwe functie zit erop. Wat een vermoeiende week is dat geweest. Alles wat ik moet leren is nieuw. Alle goederen die verzonden worden, worden geregistreerd in een speciaal computerprogramma. Verder moeten alle vrachten die verzonden worden, geregistreerd worden in een speciaal transportprogramma. De gegevens die je hier invoert worden automatisch doorgezonden naar de transporteur, zodat deze weet hoeveel en wat hij bij ons op moet halen. Bijna alles gaat hier op het laatste moment dus eigenlijk loop je steeds een beetje achter de feiten aan. Dit is wel even wennen en vooral als je dan ook nog alles moet leren. Zo moesten er vrijdag 4 pallets met plaatmateriaal met het vliegtuig mee, maar deze platen moesten s' ochtends nog uit de fabriek komen en op 2 uur s'middags stond de transporteur al voor de deur om ze op te halen. Goederen die met het vliegtuig gaan, moeten goed ingepakt worden om schade te voorkomen. Verder moesten er ook nog 2 zeecontainers verzonden worden. De laatste goederen die hierin moesten, waren pas vrijdagochtend klaar. Het is dus allemaal nog al hectisch. Ik weet nog niet of dit nu typisch Noors is is of dat dit gewoon hoort bij dit soort werk. Ik vind hectiek in het werk wel leuk, maar de eerste weken zal het toch wel even afzien zijn. Het is niet uit te leggen hoeveel energie het kost om mensen te begrijpen die een taal spreken die je je nog niet goed eigen hebt gemaakt. Af en toe heb je het gevoel dat je halverwege de dag gewoon geen plek meer hebt in je hoofd om het te verwerken, maar het moet want alles gaat gewoon door. Wanneer ik het allemaal een beetje onder de knie heb, is het leuk werk om te doen en ik kijk dan ook halsreikend uit naar dit moment.
Dinsdag zijn pa en ma van Baaren aangekomen, dus de eettafel is s'avonds weer gezellig gevuld. Dit is het laatste bezoek die bij ons op de kalender staan. Het zal dan wel even gaan duren voordat er weer Nederlandse stemmen in ons huis klinken en ik moet ik alle verhalen weer helemaal zelf schrijven. Gelukkig kan ik het deze week nog even een keer uitbesteden, want het valt niet mee om iedere weer iets nieuws te schrijven.

Als gasten mogen wij ook een stukje op de weblog schrijven en laat ik nu maar eens beginnen als oud emigrant naar Zuid Afrika hoe ik de emigratie van Maarten en Manon bekijk.
Al vanaf het begin was ik heel enthousiast over hun stap en daar sta ik nog vierkant achter.
Nu wij Noorwegen zelf een beetje kunnen ervaren word ik er alleen maar positiever over.
Hoewel ik mijzelf een Europese Nederlander voel zou ik niet zo snel terugkeren naar Holland en hoop maar dat M & M hier wortel zullen schieten.
Ongetwijfeld zal niet iedereen deze wens met mij delen, maar wie weet verandert dat nog.
Noorwegen ervaar ik als een apart en buitengewoon mooi Europees land en ik kan op dit moment geen argumenten bedenken voor M & M om terug te keren naar Holland, maar ik weet heel goed wat het is om heimwee te hebben, want dat heb ik in Zuid Afrika behoorlijk gehad.
Met deze paar woorden heb ik hopelijk genoeg duidelijk gemaakt hoe enthousiast ik over Noorwegen ben en laat Hanneke ons stukje nu maar afronden met haar eigen woorden.
Alfred.

Wij ontkomen er dus ook niet aan om een verslag te geven van onze indrukken hier. Het is een prachtig land en Maarten en Manon hebben zich hier al aardig thuis gemaakt. Ze kunnen zich al goed verstaanbaar maken en dat vind ik een hele prestatie. Het is hier schitterend wonen met uitzicht op de fjord en de bergen.
We hebben tot nog toe prachtig weer en hebben al een paar prachtige tochten gemaakt bv naar de Atlanterhavsveien en samen met Maarten en Manon naar Andelsnes waar een fabriek is van Noorse truien e.d. Daar was ook een haventje met glashelder water, waarin scholen met miljoenen kleine visjes zwommen. Daarna zijn we nog verder gereden en zagen hoog in de bergen al de eerste vers gevallen sneeuw. We zijn doorgereden tot we niet verder konden en kwamen uit bij de laatste sneeuw van de afgelopen winter.
Vandaag hebben we een heel eind gewandeld alweer in een prachtig natuurgebied. Het is hier overal even mooi, met overal bossen en meren en heel veel paddestoelen.
Hopelijk blijft het nog een poosje goed weer zodat we nog kunnen varen of vissen op de fjord.
Hier laat ik het maar bij en wil Maarten en Manon heel veel succes en geluk wensen in dit geweldige land en bedanken voor de gelegenheid om dit alles te beleven.

  • 21 September 2008 - 18:08

    Annet:

    Hoi,
    Yes , ik ben weer een keer de eerste die een bericht kan plaatsen.
    Wat een EER!
    Maarten, wat leuk dat ook jouw ouders een kijkje komen nemen op jouw stekkie samen met Manon.
    Manon, hopelijk krijg je je werk snel onder de knie en gaat het makkelijker en minder hectisch.
    We wensen jullie nog veel plezier met z'n 4en en tot snel.

    Groetjes uit Ruurlo,
    Marc en Annet

  • 21 September 2008 - 21:04

    Anny Zomer.:

    Hallo luitjes.

    Mooi verhaal van jullie allemaal.Manon hou je hoofd koel, dan gaat het vast allemaal wel lukken.
    Pa en Ma van Baaren, wij wensen jullie nog een aantal fijne dagen toe in het hoge Noorden.

    Groetjes voor jullie allemaal van Wim en Anny Zomer.

  • 22 September 2008 - 08:36

    Janet:

    Hallo Allemaal,

    Vanaf hier willen we pa en ma van Baaren een heel fijn verblijf wensen en een heel goede reis terug. Groeten, Wilfried, Janet en Renee

  • 23 September 2008 - 15:21

    Boaz En Micha:

    We vinden het leuk dat opa en oma het leuk vinden in Noorwegen maar we willen dat jullie gauw weer terug komen zodat we weer kunnen logeren. Bel maar gelijk als jullie thuis zijn want dan komen we gelijk de volgende dag logeren!(aldus Boaz!) Geniet van al het moois daar! groetjes van Boaz, Micha, Jelle en Annemieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 98519

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: