Soms gaan dingen ook snel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Soms gaan dingen ook snel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Soms gaan dingen ook snel

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

14 September 2008 | Noorwegen, Oslo

Deze week hebben we mogen meemaken dat iets ook verrassend snel kan gaan. Ik heb namelijk ander werk gekregen in de fabriek. Donderdagochtend ben ik gebeld door mijn leidinggevende met de vraag of ik even wilde komen. Natuurlijk, ik heb immers alle tijd van de wereld nu ik met ziekteverlof ben. “ Waar zal hij het over willen hebben?”, vraag ik me steeds af. Hij heeft mij gevraagd of ik het logistieke proces vanaf de productie (wanneer de monteur/meubelmaker het meubelstuk af heeft) tot aan de klant wil gaan regelen. Dit betekend transportpapieren klaar maken, containers regelen voor overzeese transporten, contacten onderhouden met transporteurs en klanten en al het regelwerk in het magazijn. Ontzettend spannend om te gaan doen, want dit is helemaal nieuw voor mij en ik moet ineens ook in het Noors “echte” gesprekken gaan voeren. Maandag ga ik hier meteen mee beginnen. Zo snel kan het dus gaan. Aangezien dit veel computerwerk is, kan ik dit prima doen met mijn hand. Ik ben heel blij met deze uitdaging.
Met mijn hand gaat het steeds beter. De hechtingen zijn er door de huisarts uitgehaald en nu moet ik rustig aan steeds meer mijn hand gaan gebruiken. Jammer genoeg kan ik nu ook weer afwassen.
Gisteren hebben wij een boerderij bekeken die misschien verhuurd gaat worden. Maarten heeft deze gevonden op internet en het is nooit verkeerd om te weten wat er allemaal aangeboden wordt. Het was behoorlijk zoeken want het ligt een heel eind van de weg af, omgeven door bergtoppen en bos. Het bedrijf heeft 90.000 liter melkquotum en 17 ha eigen grond. Ook voor Noorse begrippen is dit wat aan de krappe kant (gemiddeld levensvatbaar bedrijf heeft hier 120.000 liter melkquotum). De boer is in maart gestopt en heeft alle melkkoeien en machines verkocht en is nu pas aan het bedenken wat hij wil gaan doen met het bedrijf. Hij wil het niet verkopen, want het is zo veel werk om dit te regelen. In Noorwegen rust op een agrarisch bedrijf nml. Odelsrett. Dit houdt in dat de familie recht heeft om het bedrijf op te eisen, ook na verkoop. Als verkoper moet je dus geregeld hebben dat iedereen schriftelijk afstand doet van het recht om het bedrijf alsnog op te eisen. Doet de verkoper dit niet dan loop je als koper een groot risico, want je loopt het risico dat je jaren later ineens iemand op de stoep hebt staan die het bedrijf terug wil kopen/opeist, maar de vergoeding hiervoor ligt ver onder de marktwaarde. Deze boer heeft geen zin om zijn hoofd hier over te gaan breken. Voor ons is het dus geen interessant bedrijf. Allereerst omdat het eigenlijk te klein is voor de toekomst. Verder heeft de boer er nog niet over nagedacht waar de huurder moet gaan wonen, want ze blijven zelf in het huis bij de boerderij wonen (is overigens een echt opknappertje). De ligging is niet heel erg mooi en in de winter heb je hier een maand lang geen zon. Ook heeft de boer geen idee wat de huurprijs zal zijn. Dit moet hij nog steeds uit laten zoeken. Onbegrijpelijk, ben je in maart al gestopt met boeren en ga je je nu pas eens een keer bedenken hoe het nu verder moet met je gebouwen en quotum.
De boeren hier zijn voor dit jaar klaar met grasmaaien en het bemesten van de weilanden. Wettelijk mag een boer tot 1 september mest uitrijden, maar hiervoor kun je uitstel aanvragen, omdat je bijvoorbeeld nog niet klaar bent met maaien. De laatste mestwagens zijn hier op het eiland leeggereden. Het zal niet lang meer duren of de koeien komen overdag niet meer buiten. De zomer is dan definitief weer voorbij. Helaas.
In Noorwegen heeft men het gezegde dat wanneer er veel lijsterbessen zijn, de winter streng zal zijn. Er zijn heel veel lijsterbessen dus het belooft weinig goeds voor de winter. Ik moet toch maar snel een keer spijkerbanden voor de fiets gaan kopen anders kan ik straks niet eens met mijn fiets op het werk komen.

  • 14 September 2008 - 16:27

    Hanne Van Baaren:

    Gefeliciteerd met je bevordering, Manon. Wij hopen over een paar uur te gaan rijden. Het is hier prachtig weer en we hopen dat het bij jullie net zo is en voorlopig blijft. Tot dinsdagavond, we verheugen ons er heel erg op.
    Pa en ma

  • 14 September 2008 - 17:15

    Marinke:

    Hej Manon,
    Wat een goed nieuws, kijk maar weer: zelfs al ben je de taal niet machtig, ze weten je kwaliteiten toch ook in Noorwegen te herkennen!
    Gefeliciteerd!

    groetjes Marinke

  • 14 September 2008 - 21:25

    Anny Zomer.:

    Gefeliciteerd Manon met jou promotie.Zo zie je maar het kan ook wel eens snel gaan. Ik begrijp dat de overall weer de kast in kan? Wij wensen jou veel succes!

    Groetjes Pa en Ma.

  • 15 September 2008 - 17:17

    Tessa:

    Ha Manon! Hoe was je eerste dag als "logistiek manager"? Gaaf dat je dat mag gaan doen! Weet je straks precies waar alles terecht komt! Succes met deze nieuwe uitdaging!
    En Maarten, zo te lezen komt de eigen boerderij ook steeds dichterbij! Deze was dan niks, maar het kan ineens snel gaan, dat weten jullie nu ook!
    Groetjes uit het Baakse!

  • 16 September 2008 - 17:14

    Marc En Annet:

    Hoi, hier zijn we weer. Dit keer wel wat later. We hebben afgelopen week namelijk kermis gevierd in Ruurlo. Wat een eer Manon dat je voor een andere/ hogere functie gevraagd wordt door je leidinggevende. Hopelijk bevalt je dit goed.
    In Nederland is de verkoop van een boerderij wel anders dan daar. Wat komt er daar een hoop bij kijken. Wel belangrijk dat je dat van te voren weet anders kun je voor vervelende verassingen komen te staan.

    Succes met de voorbereidingen voor de winter en tot over 2 weken.

    Groetjes Marc en Annet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 98513

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: