Heel soms gaat iets snel en makkelijk - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Heel soms gaat iets snel en makkelijk - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Heel soms gaat iets snel en makkelijk

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

26 Oktober 2008 | Noorwegen, Oslo

Het is hier een onstuimige week geweest qua weer. De wind giert om het huis en met regelmatig valt er een grote hoeveelheid regen. Het kwik komt meestal niet meer boven de 10 graden uit. Wat wel apart is, is dat het weer hier met de minuut kan veranderen. Het ééne moment is het bar en boos en zo ineens gaat de wind liggen, is er geen regendruppel meer te bekennen en probeert de zon door de wolken heen te komen. Dit gebied staat er om bekend dat het weer zo om kan slaan. Toch vraag ik mij elke keer af hoe het kan dat het zo snel om slaat. De Noren zijn zich helemaal aan het klaar maken voor de winter. De auto's krijgen de winterbanden weer onder, het hout voor de kachel wordt dicht bij huis neer gezet en de machines van de boeren zijn weer schoon. In Nederland gaan de machines vervolgens onder dak maar dat gebeurt hier zelden. Meestal worden ze ergens op het erf in het hoge gras neergezet.
Maarten heeft deze week een nieuw rijbewijs aangevraagd. Dit gaat allemaal niet zo formeel en ingewikkeld als in Nederland. De fotoautomaat die in het kantoor staat maakt twee digitale foto's. Je mag dan kiezen welke je het mooist vind. Dit is wel handig, want in Nederland moet je iedere keer weer nieuwe foto's laten maken bij de fotograaf als de ambtenaar de foto's niet goedkeurd. In Noorwegen mag je net als in Nederland niet lachen op de foto en je moet recht in de camera kijken. Eigenlijk had Maarten naast zijn rijbewijs ook een ander identiteitsbewijs bij zich moeten hebben, maar deze was hij vergeten. Wordt er even een collega bijgehaald en die concludeert dat hij er wel vriendelijk uitziet dus laat dat identiteitsbewijs maar zitten. Het nieuwe rijbewijs hoef je niet op te halen maar wordt per post opgestuurd. Met 2 dagen was deze er al! Alleen jammer dat ze de helft vergeten zijn, nu moest Maarten toch nog weer terug, ze waren namelijk vergeten de aanhanger-rijbewijzen voor zowel de auto als de vrachtauto vergeten erop te zetten. In Noorwegen krijg je ook standaard een rijbewijs voor de sneeuwscooter, maar wel met de aantekening dat dit rijbewijs alleen voor Noorwegen geldt. Een rijbewijs is hier tot je 100e geldig, behalve het vrachtwagenrijbewijs. Deze is 5 jaar geldig en dan moet je weer medisch gekeurd worden. Maarten heeft hier ook eerst de medische keuring gehad, maar dit stelt niet veel voor. Je bloeddruk wordt gemeten en je ogen worden getest. Verder moet de arts een vragenlijst invullen over je gezondheid. De dokter heeft Maarten even aangekeken en zei:” je ziet er wel gezond uit dus het zal allemaal wel goed zijn.” Heerlijk die eenvoudige nuchterheid.
Met een beetje geluk rijden wij vanaf dinsdag met Noorse nummerplaten op onze auto rond. Eindelijk na 9 weken heeft de garage de juiste veiligheidsschroef binnen voor de gordels. Deze moet er maandag even ingedraaid worden en dan moet de auto bij Statens Vegvesen (Noorse RDW) gekeurd worden en krijgen wij tijdelijke nummerplaten. Vervolgens moeten we naar de douane in Ålesund (2 uur reizen) om de auto in te voeren. Daar krijgen wij dan als het goed is de definitieve nummerplaten maar het kan ook zijn dat we daarna weer terug moeten naar Vegvesen om daar de nummerplaten op te halen. We zien maandag wel hoe het nu precies in elkaar steekt. Maarten is afgelopen vrijdag ook al “even” in Ålesund geweest om de eerste melding bij de douane te doen dat je een auto hebt om in te voeren. Ze moeten dan ook de dagwaarde van de auto in Nederland weten ivm de te betalen BTW. Hiervoor hebben wij een heel mooi document van de garage in Nederland maar deze lag nog thuis. Ook hier maken de Noren geen probleem van. Maarten vertelde de douaneambtenaar wat de waarde van de auto is, “ Weet je een website waar je dit op kunt zoeken?” vraag de douaneambtenaar. Vervolgens wordt de laptop opgepakt en op de balie gezet en kan Maarten aan het googelen tot hij er één heeft gevonden die aardig in de buurt kwam bij de prijs die we van de garage hadden gekregen. Deze advertentie aan de douaneambtenaar laten zien en dat was genoeg om hem tevreden te stellen en de waarde vast te stellen op wat de garage ons geboden heeft. De uiteindelijke invoer zal nog behoorlijk prijzig gaan worden, want zoals vorige week al is geschreven, zijn auto's hier ontzettend duur en dat komt vooral door de torenhoge belasting die op auto's zit en die wij nu dus nog moeten betalen over onze auto, gelukkig houden ze er wel rekening mee dat hij al 10 jaar oud is maar dan nog is het een duur grapje. Gelukkig is de auto na de invoer wel zoveel waard dat als we hem zouden willen inruilen we wel het geld er weer uithalen.
De problemen van de wereldeconomie worden hier ook een klein beetje merkbaar. Al is het hier niet zo'n hot item als in Nederland. Vooral bedrijven die internationaal werken zien de omzet dalen. Ook de huizenmarkt doet het niet zo goed. Huizen staan langer te koop en de prijzen stijgen niet meer. Op dit moment staat de rente op ruim 8% dus het is ook niet goedkoop om een hypotheek af te sluiten. Ze verwachten dat de huizenprijzen zullen gaan zakken, maar op dit moment is dit nog niet merkbaar.

• 26 Oktober 2008 - 16:34

Anny Zomer.:

Handig he Maarten dat je er zo goed uitziet en dat je een betrouwbaar gezicht hebt, dat scheelt je een heleboel gedoe.Wat de problemen van de wereld economie betreft is het maar goed dat het vorige week zo voordelig winkelen was, daar hebben jullienog mooi even van kunnen profiteren.

Groetjes Mam.

• 26 Oktober 2008 - 20:06

Jan En Joke :

Hallo Maarten en Manon, wij hebben die storm en regen van afgelopen week bij jullie nu gekregen. De winterbanden moeten in Zweden officieel 1 dec. op de auto. Gelukkig hebben wij ook nog goedkoop boodschappen kunnen doen in Nederland. Succes morgen met de auto groeten uit Zweden.

• 27 Oktober 2008 - 08:47

Janet:

Hallo Maarten en Manon,

Wat een goedoe met jullie auto zeg. Jullie zullen wel blij zijn als e.e.a. eindelijk geregeld is. Hebben jullie nog geen bekeuring gehad voor het illegale rijden? Is bij jullie ook dit weekend de wintertijd ingegaan? en hoe laat is het bij jullie nu donker?

Groetjes uit Wichmond.

• 27 Oktober 2008 - 12:24

Annet:

Hoi Maarten en Manon,
    Wat zijn de Noren toch makkelijke mensen. Hier gaat het inderdaad wel even wat anders.
    Afgelopen zondag is de hele vrienden en vriendinnen groep geweest. We hebben nu ook jullie huwelijkscadeau binnen. Het was wel een hels karwei maar het is ons in ongeveer een uur gelukt om al het ijs uit de vriezer te halen en het geld eruit te vissen. Al hebben de meeste heren wel geholpen.Het was er wel koud aan meer het idee was erg leuk. Op naar een volgend stel wat gaat trouwen?
    Groetjes vanuit Ruurlo wat nu in de wintertijd zit.
    Marc en Annet.