Noorwegen duur? - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Noorwegen duur? - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Noorwegen duur?

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

19 Oktober 2008 | Noorwegen, Oslo

Voor ons gevoel ligt onze vakantie in Nederland al weer ver achter ons. Eigenlijk wel een goed teken, want dat betekend dat we al helemaal een ritme hebben waar we door opgeslurpt worden. Iedere keer besef ik me weer dat het fijn is dat wij allebei werk hebben. Het zorgt ervoor dat je iedere dag een doel hebt om voor op te staan en dat zorgt dat je meedraait in het dagelijkse leven van de Noren.
Mijn werk wordt steeds leuker. Stap voor stap krijg ik meer dingen te doen en het lukt mij al steeds beter om een overzicht te krijgen van de orders die verzonden moeten worden. Het is erg hectisch en dit vind ik heerlijk; Voel je je adrenaline af en toe weer eens omhoog schieten. Dit heb ik wel eens gemist, gewoon een lekkere kick krijgen van je werk. Mensen denken wel eens dat een kantoorbaan minder vermoeid is dan lichamelijk werk, maar ik ondervind nu zelf dat kantoorwerk zeker net zo vermoeid is lichamelijk zware arbeid. Al verlies ik mijn spierballen wel een beetje. Nu verlies ik weer een potje stoeien met Maarten.
Maarten is naast het melken nu druk met koeien scheren. De meeste koeien staan op stal en moeten nu de winterjas weer uit. Het blijkt tijdens dit werk wel weer dat de koeien net zo relax zijn als de mensen. Pinken (kleuterkoeien) blijven gewoon rustig herkauwend staan als je ze scheert en raken zeker niet in de stress. Eén van de pinken heeft de hele zomer bij de koeien gelopen omdat ze steeds ontsnapte uit haar eigen weide. Hierdoor heeft ze samen met de melkkoeien in weides gelopen met kwalitatief goed gras en heeft ze iedere dag wat krachtvoer gehad. Nu ze weer tussen de leeftijdsgenoten loopt is goed te zien wat de invloed is van goede voeding. Ze is zeker 60 kilo zwaarder dan de andere pinken.
In Nederland heb je het blad “Quote 500”. Dit blad zal in Noorwegen geen succes kunnen zijn, want hier staat gewoon in de krant hoeveel de best verdiende inwoners van verschillende omliggende gemeenten verdienen. De namen staan voluit geschreven en hierachter staan het inkomen, het vermogen wat ze bezitten en hoeveel belasting ze afgelopen jaar hebben afgedragen. Terwijl wij Nederlanders toch altijd een beetje geheimzinnig doen over ons inkomen, is het voor de Noren de gewoonste zaak van de wereld om het in de krant te zetten.
Noorwegen staat bekend als duur land en dat klopt ook wel. Auto's zijn minimaal 20.000 euro duurder dan dezelfde auto in Nederland, drank is 3 keer duurder dan in Nederland en ook het dagelijkse eten en drinken is duurder dan in Nederland. Dit weekend is het even een koopparadijs want in de stad hebben alle winkels kortingsfeest. Zo hebben wij eindelijk na 8 jaar samenwonen onze uitset gekocht. We gebruikten nog altijd servies uit mijn studententijd, maar nu hebben wij Villeroy en Boch servies. Best chic, toch? Het is wel leuk boodschappen doen als je bijna 70% korting krijgt. Verder had ik nog een toegoedbon van de schoenenwinkel. Ik had mooie laarzen gekocht voor de bruiloft van Mark en Annet, maar tijdens de bruiloft verloor ik sierknopen. Terug in Noorwegen maar weer naar de schoenenwinkel en zonder ook maar te vragen naar de aankoopbon, krijg je gewoon een tegoedbon. Zaterdag maar op pad gegaan om deze in te ruilen voor nieuwe laarzen en dit was de moeite waard. De laarzen heb ik gekocht met 50% korting en hierdoor hield ik geld over. Nou, dan ook maar een paar leuke pantoffels. Ook deze zijn vandaag te koop met korting, dus..... Ik kwam nog niet aan het tegoed te bedrag. Uiteindelijk ook nog maar 2 paar wollen sokken uitgezocht. Op zulke dagen is Noorwegen helemaal niet duur maar lekker goedkoop! Goed onthouden dus voor volgend jaar. Overigens zijn schoenen, kleding en elektronische apparaten niets duurder dan in Nederland. Over het algemeen worden dezelfde merken aangeboden en de prijzen liggen hier gewoon van vast. Verder zijn de salarissen hier hoger dan in Nederland. In de fabriek verdiende ik het zelfde als in mijn leidinggevende functie in Nederland. Het is afwachten wat ik nu in mijn nieuwe functie ga verdienen, want een nieuw contract laat wel even op zich wachten. Uiteindelijk houden wij aan het eind van de maand meer over dan in Nederland. Voor een vakantieganger is het een duur land, maar als inwoner valt het eigenlijk best mee.

  • 19 Oktober 2008 - 14:49

    Anny Zomer.:

    Hallo luitjes.

    Je hebt maar mooi geluk gehad met jou nieuwe laarzen Manon.Door de aankoop van je nieuwe wollen sokken hoeft Mini Hammers heel wat minder sokken te breien.(zal ze jammer vinden). Voor ons gevoel zijn jullie ook al weer een hele poos weg,dus ga er maar weer eens over denken om weer een vluchtje te boeken. Je kunt nu heel voordelig voor 1 euro vliegen van Oslo naar Weeze. Wij komen jullie daar vandaan wel ophalen.Tot volgende week maar weer op de weblog.

    Groetjes Pa en Ma uit Vierakker.

  • 20 Oktober 2008 - 07:59

    Janet:

    Hoi Maarten en Manon,

    He, wat vervelend van die kapotte laarzen. Jij vond het waaschijnlijk ook heel vervelend om nieuwe schoenen uit te zoeken. (niet dus!) Het is goed om te horen dat jullie aan het einde van de maand meer geld overhouden dan in Nederland. Dit, in combinatie met je promotie en de goedkope Ryanair vluchten, betekend dan ook vast dat jullie veel vaker langs zullen komen. Dat zou erg gezellig zijn. Hier is nu de herfstvakantie voorbij en gaat alles weer z'n gewone gangetje. Groetjes van ons allemaal.

    Janet

  • 22 Oktober 2008 - 17:35

    Annet:

    Hoi Maarten en Manon,

    Maarten zorg dat je de spierballen blijft houden. Dan blijf je Manon met stoeien ook de baas. Manon, wat een geluk dat je nu nieuwe schoenen mocht uitzoeken.
    Hoe is het weer bij jullie? Als ik de krant iedere dag moet geloven wordt het bij jullie kouder en kans op vorst in de nachten klopt dat?
    Hier is het wisselvallig en ook wel koud, we waren het warme weer op Gran Canaria nog een beetje gewend.
    Tot de volgende week, dat zal ik hoop ik eerder reageren. Aanstaande zondag krijgen we als het goed is de rest van ons cadeau van de vrienden en vriendinnen.

    Groetjes Marc en Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 98515

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: