Voorjaar??!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Voorjaar??!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Voorjaar??!!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

15 Maart 2009 | Noorwegen, Oslo

Heerlijk die voorjaarskriebels in je hoofd. Gisteren was het zo'n dag dat je zin krijgt om te beginnen met de voorjaarsschoonmaak en het klaar maken van de boot voor het zomerseizoen. Hier zijn wij echt aan toe, het zonnetje lekker in je gezicht schijnend, de ramen gaan open, de eerste mest is al weer uitgereden en in de tuin steken de eerste bloemetjes hun kopjes al weer boven de grond uit.
Maarten is zich aan het opmaken voor het visseizoen en heeft de plastic boot in de verf gezet. Ik associeer plastic altijd met onderhoudsvrij maar dat is een grote vergissing. Na de boot grondig gewassen te hebben, is deze voorzien van twee verflagen. Hierdoor kan de alg zich minder goed aan de boot hechten en dit scheelt een heleboel werk in de zomer en de boot vaart ook een stuk beter zonder deze algaanslag doordat hij dan minder weerstand heeft in het water . Het wordt ook wel tijd dat Maarten er met de boot op uit kan, want wij zijn bijna door de visvoorraad heen.
De dagen worden hier sneller langer en waarschijnlijk hebben wij jullie nu ingehaald met de lengte van de dag. 's ochtends kan ik al zonder mijn licht aan naar het werk fietsen. Om 7 uur 's ochtends is het dus al echt licht. 's avonds begint het rond 18.30 uur te schemeren en rond de klok van zeven is het donker. Qua ritme moet je hier wel weer even aan wennen want het is al snel later dan je door hebt.
Dinsdag hebben wij op het werk een seminar gehad met als doel teambuilding. Leuk, denk ik, eindelijk gaan we eens wat meer samenwerken. Nou, dit zit er de eerste tijd nog niet in. We hebben 2, 5 uur lang aan moeten horen hoe belangrijk positief denken is en dat een bedrijf hier erg bij gebaad is. Natuurlijk is het goed om je weer even bewust te worden dat je door positief denken ineens veel meer kunt bereiken, maar na 1 uur het zelfde verhaal te horen had ik de boodschap wel begrepen. In Nederland is het helemaal in om interactieve trainingen en seminars te geven. Je laat je deelnemers actief deelnemen aan de presentatie, maar hier was het vooral eenrichtingsverkeer. De trainer vertelde en vertelde en wij knikten braaf en af en toe werd er wat gelachen. Ach ja, dit heb ik ook weer meegemaakt.
Deze week stond er een verbazingwekkend artikel in de krant; een jonge politieman wordt ontslagen omdat het politiekorps zijn geld op heeft en zijn salaris niet langer meer kan betalen. Hoe is het mogelijk, Noorwegen is zo'n rijk land en dan wordt er iemand ontslagen die voor een overheidsinstelling werkt. Aan de ééne kant zijn de voorzieningen ontzettend goed en aan de andere kant gebeuren er zulke dingen. Zo zie je maar weer dat het gras ergens anders altijd groener lijkt maar ook daar zitten wel wat dorre plekjes in.
Wie had gedacht dat het zinken van schepen een maandelijkse gebeurtenis is? In mijn belevenis is het wereldnieuws wanneer een boot zinkt, maar hier staat het regelmatig in de krant, maar ik krijg niet de indruk dat het wereldnieuws is. Het zijn geen grote passagiersboten zoals de Titanic die ten onder gaan, maar het zijn wel vissersboten en vrachtboten met meerdere bemanningsleden. Ook de reddingshelicopter komt regelmatig bij ons voorbij vliegen. Door de grote afstanden hier wordt zo'n helicopter sneller ingezet dan in Nederland en verder worden er regelmatig mensen uit de bergen gehaald; Soms levend en soms dood. Afgelopen week nog is er een Deense toerist 300 tot 400 meter naar beneden gevallen toen hij op een stuk ijs liep wat afbrak. Zijn ze net te overmoedig en doen net een laatste stap en die wordt ze dan fataal. Hieruit blijkt dan wel weer dat je in een land als Noorwegen goed voorbereid op pad moet gaat. Weet waar je heen gaat, neem voldoende eten, drinken en warme kleren mee, zodat je het nog een tijdje vol kunt houden wanneer je op een smal richeltje ben beland. Hoe mooi de natuur ook is, het is ook grillig en onvoorspelbaar. Laat je je hier niet door misleiden. De Deense toerist was overigens goed voorbereid en deed mee aan een georganiseerde tocht onder begeleiding van een gids dus zelf dat geeft nog geen enkele garantie.

Wisten jullie trouwens dat een rijsttafel een typisch Nederlands gerecht is? Wij niet, maar in de krant wordt een reis naar Nederland, het tulpenland aangeboden. Eerst breng je een bezoek aan de Keukenhof en daarna wordt er een typisch Nederlandse rijsttafel genuttigd. In april toch maar eens op zoek naar de Nederlandse rijstvelden. Ook in Nederland valt er nog wat de ontdekken voor ons!

• 15 Maart 2009 - 14:22

Ma:

Je bent er vroeg bij vandaag Manon. Geeft mij de kans om als eerste te reageren. Hier bloeien ook volop sneeuwklokjes en crocussen. Ook hier dus al een beetje lente. Je bootje ziet er weer goed uit Maarten. Ik hoop dat we er nog eens in mee mogen om te vissen. Dat was echt gaaf.
    Groeten uit Kootwijk,
    Pa, ma en Christiaan.

• 15 Maart 2009 - 16:11

Annet:

Hoi,
    Als ik jullie verhaal goed lees is er voor ons zelfs nog wat te leren.
    Ik wist ook niet dat Nederland rijstvelden heeft. Ik denk dat ik lang kan zoeken.

Maarten, je hebt heel wat vis gevangen vorig jaar, dat je nu nog vis kunt eten.
    Je bootje ziet er weer mooi uit, kun je weer op pad om vis te vangen.

Groetjes en tot de volgende keer.
    Annet

• 15 Maart 2009 - 18:35

Tessa:

Ha buren! Volgende keer dat we er zijn kunnen we weer lekker een stukje varen!
    Mijn Finse vrienden wilden bij hun eerste bezoek aan Nederland per se een rijsttafel. Ik snapte er toen ook niets van. Voor mij is het het het bewijs dat onze Chineze restaurants helemaal geen Chinees eten koken....
    Groetjes en mooi weer gewenst!
    Tessa

• 15 Maart 2009 - 19:22

Anny.:

Het voorjaar zit er hier ook een beetje aan te komen. Gisteren en vandaag hadden wij eenden in de tuin op de vijver.De fazanten stonden er bij te kijken. Ook hoor je al weer veel verschillende vogels fluiten.
    Jouw bootje ziet er weer mooi uit Maarten, laat het mooie weer nu maar komen. Dat helicopters voorbij vliegen,is dat ook Noors? Bij ons vliegen ze over.

De weersvoorspelling voor de komende dagen ziet er goed uit. De komende dagen wordt het droog en zonnig, met een temperatuur van ongeveer 14 graden, maar helaas ook in de nacht nog weleens een graadje vorst. Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van het wel en wee in Nederland.

Groetjes van Pa en Ma.

• 16 Maart 2009 - 05:36

Wies:

ziet er gaaf uit na het verven. als de vissen maar niet schrikken vd witte kleur.

• 16 Maart 2009 - 08:17

Irene:

Hoi Manon en Maarten,

Heerlijk he dat het voorjaar er weer aankomt. Ziet alles er weer mooi uit. Je krijgt veel meer zin in om allerlei klusjes te doen. Bij ons is de tuin alweer op orde en zie je weer de bolletjes opkomen. De rijstplantjes heb ik nog niet gezien. Het bootje ziet er weer mooi uit Maarten.

Groetjes Irene en Sietse

• 16 Maart 2009 - 16:35

Martin:

Mooi 'schuurtje' hebben jullie!