Onze eerste week in Noorwegen ligt achter ons - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Onze eerste week in Noorwegen ligt achter ons - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Onze eerste week in Noorwegen ligt achter ons

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg M.

23 November 2007 | Noorwegen, Oslo

Wij hebben geluk want in een groot gedeelte van Noorwegen ligt al sneeuw, maar wanneer wij in de buurt van ons nieuwe thuishaven komen, is alles nog groen en staat er zelfs een zonnetje aan de lucht. Een beter begin kunnen wij ons niet wensen.
Ons eerste “ thuisadres” is het vakantiehuis van Konrad, 1 van de boeren waar Maarten voor komt te werken. Helaas blijkt het huurhuis op het eiland Bolsoya niet meer te zijn dan een veredelde kelder. Ook is het niet zeker wanneer het andere huurhuis beschikbaar komt. Gelukkig heeft het vakantiehuis een houtkachel die goed zijn best doet als Maarten er op tijd hout in gooit.
Noren worden omschreven als stugge blonde vikingen, maar ik heb er nog geen 1 ontmoet die aan deze omschrijving voldoet; de gemiddelde Noor die ik tot nu toe ben tegengekomen heeft donker bruin haar en wordt gesierd met een vriendelijke lach op het gezicht.
Wanneer Noren elkaar begroeten dan drukken ze elkaars wangen stevig tegen elkaar aan. Hier kwam ik pas achter nadat ik eerst een hartelijke kus drukte op de aangeboden wang. Gelukkig vond de man die deze kus mocht ontvangen dit helemaal niet erg. Een volgende keer zal ik ook mijn wang gewoon stevig tegen die van de ander drukken.
De zonnige sneeuwloze dagen duren niet lang, want op donderdagochtend is de wereld bedekt met een dun laagje sneeuw en is de lucht donker en grauw en zijn de bergtoppen niet te zien. s' Nachts valt er nog meer sneeuw. Wanneer deze sneeuw in Nederland zou liggen, zouden de snelwegen vol staan met files en zou iedereen zeggen dat het slecht weer is. Zeg tegen een Noor nooit dat het slecht weer is, want je krijgt meteen de volgende reactie terug: “ Slecht weer bestaat niet, enkel slechte kleding”.
Op dit moment hebben wij vooral nog het vakantiegevoel en zijn wij op zoek naar onze “ nieuwe draai” en dat lukt prima maar je loopt nog wel tegen het één en ander aan. Even gezellig kletsen met de mensen die je tegenkomt zit er niet in want hoe zeg je iets in verstaanbaar Noors. In Nederland dacht ik dat ik al heel wat kon vertellen in het Noors, maar wanneer een Noor begint te praten, heb ik geen idee waar het over gaat. Af en toe versta je 1 woord maar dan nog heb je geen idee wat ze proberen te vertellen. Gelukkig spreekt de gemiddelde Noor prima engels en dit is onze redding. Ook even snel boodschappen doen zit er niet in. Bij ieder product moet je hoofdrekenen om te weten of iets duur is of juist niet en wat zit er nu eigenlijk in die doos? Zo dacht ik een soort Shoarma gekocht te hebben, maar dit bleken hamburgers te zijn.
Aankomende maandag is de eerste les noors. Deze cursus duurt 3 maanden en iedere week heb je 18 uur les. Hierdoor wordt het wel lastig om er een baan naast te gaan doen. Maarten kan niet naar noorse les omdat de lessen tegelijk zijn met zijn werkuren. Dit betekend dat ik hem het Noors moet gaan leren. Wij zijn benieuwd of dit goed gaat lukken, maar wij hebben er alle vertrouwen in.

Terugkijkend op onze eerste week dan is alles erg mee gevallen! Iedereen helpt om je thuis te voelen. De dagen vliegen voorbij. Volgende week storten wij ons in het echte noorse leven en is het vakantie vieren verleden tijd.

• 23 November 2007 - 20:49

Marinke:

Hoi M&M,
    Wat een mooi verhaal, het lijkt me alleen maar een groot voordeel dat je mensen niet echt hoeft te kussen! Ik kan me voorstellen dat je je wel effe opgelaten voelt na zo'n "blunder" ach Manon kennende zullen er vast nog meerdere blunders volgen haha!

Het ziet er schitterend uit op de foto's, alleen de inrichting van de woning is nog niet erg "Jan des Bouvrie"
    Maar ja als het maar gezellig en warm is.

Werkze komende week en "more seg"!
    (als je weet wat dit betekent dan ben je al bijna ingeburgerd)

groetjes Marinke

• 25 November 2007 - 05:09

XANDRE:

Ha, leuk om jullie eerste indrukken te lezen en te zien waar jullie terecht zijn gekomen! Prachtige omgeving!!
    Vooral fijn dat jullie de mentaliteit van de mensen kunnen waarderen. Dingen als je huis komen vanzelf wel. Succes met je werk, Maarten. En jij gaat er ook flink tegenaan, Manon, met een cursus van 18 uur per week. Indrukwekkend.
    Kunnen jullie trouwens je adres een keer plaatsen? We hebben hier nog een kaartje voor jullie liggen...

• 25 November 2007 - 11:34

Annet:

Hoi Maarten en Manon.
    Geniet nog even van jullie vakantiegevoel. Veel succus met het leren van de Noorse taal. Als ik jullie foto's bekijk krijg ook al meteen vakantiegevoel. Zo te zien heeft Baltazar het ook naar zijn zin in de sneeuw.

Groetjes vanuit Ruurlo.
    Tot horens
    Annet.

• 26 November 2007 - 09:36

Irene:

Hoi Maarten en Manon,

Wat een mooie foto's en een mooi uitzicht.

Groeten Gerben, Irene en Sietse

• 30 November 2007 - 15:48

Wim Eefde:

Hallo M&M
    Wangdrukken is natuurlijk wel een leuke sport, dat kunnen wij hier ook wel gaan invoeren. Ja en een mooi pak sneeuw is natuurlijk prachtig, maar 5 maanden aaneen is wel een beetje te veel van het goede.
    Als er veel sneeuw is kan er dan nog wel bij de boer worden gewerkt? En is het dorp dichtbij? of moet je altijd met de auto er op uit.
    Zo'n cursus in de winter bij de kachel is natuurlijk geen moeilijke opgave,(voor jullie) en de tv kun je toch nog niet volgen. Vieren de Noren ook met kinderen Sinterklaas? of is dat alleen voor de Hollanders.
    Groeten van W&R

• 07 December 2007 - 14:28

Antti En Netty:

Wij willen ook sneeuw! Kunnen jullie Okkie nog terugvinden of blijft die binnen? Ik zag jullie probleempje met het noors. hebben jullie aan een internet-les gedacht, kost wat, maar dan heb je ook wat. LOI heeft een best intelligente cursus met lessen direct via internet met virtuele gesprekken en zo. Leuke site op deze manier.

Groeten, Antti en Netty