Sinterklaasfeest gevierd? - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Sinterklaasfeest gevierd? - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Sinterklaasfeest gevierd?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg M.

08 December 2007 | Noorwegen, Oslo

Hoe hebben wij ooit kunnen denken dat dit jaar Sinterklaas ongemerkt voorbij zou gaan. In Nederland waren wij in de volle overtuiging dat wij zeker de Nederlandse tradities in ere zouden houden en dat wij dus ook gewoon aan pakjesavond zouden gaan doen, maar de tijd vliegt voorbij en je bent het besef van tijd een beetje kwijt en voor je het weet staat Sinterklaasavond voor de deur en zijn er nog geen inkopen gedaan. “ Volgend jaar dan doen we echt weer aan sinterklaas, maar dit jaar slaan we even over” zeggen wij volmondig tegen elkaar. En dan verschijnt er zo' n geweldig gedicht op onze weblog van Sinterklaas. Zo Nederlands als dat we dan toch zijn, zijn wij wel heel benieuwd welke Piet dit egostrelende gedicht heeft geschreven. Bij deze willen wij de piet reuze bedanken voor dit leuke gedicht! De volgende dag hebben wij 2 mailtjes in ons postvak. In het eerste mailtje zitten de virtuele cadeaus en het 2 mailtje bevat een hartverwarmend gedicht van Sinterklaas en zijn Pieten behorende bij de cadeautjes. Sint nogmaals ontzettend bedankt! Sinterklaas is dus dit jaar zeker ons deurtje niet voorbij gegaan.
Qua weer is het hier niet veel beter dan in Nederland. Het miezert en het is bewolkt. Soms lopen wij letterlijk met ons hoofd in de wolken. Niet omdat wij in romantische sferen zijn, maar gewoon omdat de wolken zo laag hangen. De meeste sneeuw is nu wel weggesmolten en komt het mooie Noorse groen weer tevoorschijn.
De tweede week Noorse les zit erop en ik kan goed overweg met een Amerikaans meisje. Alleen met haar spreek ik geen Noors maar Engels. Wanneer ik dan aan het eind van de dag thuis kom, denk ik alle talen door elkaar en spreek ik in onsamenhangende zinnen met een wirwar aan woorden.
Lang kan ik niet profiteren van de Noorse lessen, want ik heb werk gevonden. Het bedrijf heeft het zo druk dat ik voor de kerst moet beginnen. Ik ga werken bij een interieurbouwer voor boten (Maritime Møbler) en begin in het magazijn en hier moet ik de meubelen verzendklaar maken. Het vinden van deze baan is een ervaring op zichzelf. Ik had het advies gekregen om er gewoon naar toe te gaan. Ik al mijn moed bij elkaar verzameld en er naartoe gegaan. Vraag ik daar in mijn beste Noors: “ Snakker du engelsk?” Aangezien iedere Noor wel Engels spreekt, verwacht ik een antwoord “ja”, maar helaas was het antwoord “ nee”. Tja, dan zakt je de moed wel in de schoenen. Toch maar mijn best gedaan om in mijn beste Noors te vertellen wat ik wil en wie ik ben. Hierdoor raakte ze toch wat meer geïnteresseerd en ineens begint ze vloeiend Engels met mij te praten?! Ik had dus waarschijnlijk de test doorstaan. Het is een internationaal werkend bedrijf (grootste leverancier in Europa) dus misschien kan ik er over een tijdje mijn opgedane kennis en ervaring in Nederland daar gebruiken en doorgroeien naar een andere functie. Ik ben nu eerst dik tevreden met deze baan.
Maarten zijn eerste werkweek (10 dagen) zit erop en de boer heeft aangegeven erg tevreden te zijn, Maarten heeft er plezier in dus dit is een heel goed begin! Nu is hij 4 dagen vrij en begint dinsdag bij de volgende boer.
Deze week hebben wij ook onze eerste echte Noorse maaltijd gehad. Wij werden uitgenodigd bij 1 van de boeren. De warme maaltijd bestaat hoofdzakelijk uit veel gekookte aardappelen. Hierbij worden wat stukjes groenten en vlees en geserveerd. Wij kregen een soort gehaktbal met een dun deeglaagje en een sausachtige jus. Dit smaakte erg lekker. Als afsluiting krijg je koffie met verschillende koekjes.
Okki heeft ook eindelijk kennis gemaakt met de nieuwe buitenwereld. Hij wilde eerst absoluut niet naar buiten; voordat je de deur dicht kon doen was hij al weer binnen. Nu gaat hij met plezier naar buiten en begint de omgeving al aardig te verkennen. Wanneer wij met Baltazar gaan wandelen, wandelt Okki gezellig mee.

Al met al kunnen wij concluderen dat de eerste weken goed zijn bevallen en zijn wij een beetje moe, maar zeker heel voldaan van onze eerste indrukken en ervaringen.

  • 08 December 2007 - 14:45

    Annet En Marc:

    Nu hebben jullie toch nog een beetje Sinterklaas gevierd. We vinden het leuk om te lezen dat jullie het goed hebben daar en dat jij Manon werk hebt gevonden.
    Nu zullen de dagen wel sneller gaan. Veel succes met je nieuwe baan.
    Maarten: heeft Manon nog wel tijd over om jouw Noors te leren?
    Groetjes vanuit het herfstachtige Ruurlo
    Van Marc en Annet.

  • 09 December 2007 - 21:18

    Wilfried, Janet :

    Hallo Maarten en Manon,

    Manon, veel succes met je nieuwe baan.

    Groetjes, Wilfried, Janet en Renee

  • 10 December 2007 - 14:03

    Kerstman:

    Hallo Maarten en Manon,

    Normaal dicht een kerstman niet,
    maar ook ik zal eens schrijven als Sint en Piet.
    Ik las dat jullie willen weten,
    welke Sint/Piet achter het gedicht heeft gezeten.
    Laat die rare Sint toch in Nederland
    en geef mij maar eens een hand.
    Want ik ben jullie nieuwe feestsymbool,
    ik hoor hier, zo rond de pool.
    Die andere man in zijn rode kleed,
    interesseert jullie toch geen ......?

    Groeten van de kerstman!

    PS: als je het gedicht van Sint goed leest,
    zou je kunnen weten wie het is geweest!


  • 12 December 2007 - 14:50

    Anja :

    Dag Manon en Maarten,

    Bedankt voor jullie kerstkaart. Ik had niet gedacht dat jullie weblog al zo snel in de lucht zou zijn, maar ik heb net alle stukjes gelezen. Zo te zien hebben jullie het erg naar je zin en wat fijn dat Maarten's werk leuk is en dat Manon ook een baan heeft gevonden. Leuke branche interieurbouw op boten!
    Succes met de Noorse les en alles wat op jullie pad komt.

    PS Is er een adres waar we de kerstkaarten naar toe kunnen sturen of is dat makelijke digitaal? hebben jullie al een werkend e-mailadres?

    Genietse
    Groetjes van Freddy en Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 98500

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: