We kunnen gaan aftellen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu We kunnen gaan aftellen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

We kunnen gaan aftellen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

17 Februari 2008 | Noorwegen, Oslo

Ontzettend leuk om te weten dat onze weblog door veel mensen wordt bekeken. Ondertussen hebben wij al bijna 4500 bezoekers gehad. Dit hadden wij nooit verwacht! Laat gerust een berichtje achter na een bezoekje. Voor ons is het leuk om te weten wie bij ons `op bezoek` komt.

Wij zijn druk aan het aftellen want nog 9 weken en dan hopen wij eindelijk ons een huis te hebben waar wij onze eigen spullen in kunnen uitstallen. Wij hebben het huis even van binnen kunnen bekijken en het heeft wel een schilderbeurtje nodig, maar dan hebben wij wel een fijn plekje om ons thuis te voelen. Vanuit een aantal kamers hebben wij een geweldig uitzicht over het fjord en in onze gedachten zijn wij alles al een plekje aan het geven.
Ook hebben wij de smaak mogen ervaren van een traditioneel Noors gerecht welke door veel Noren iedere zaterdag wordt gegeten. Dit gerecht heet Grøtt. In Nederland hebben wij hier al verhalen over gehoord en werd ons aangeraden om het zeker een keer te proeven dus onze verwachtingen waren hoog gespannen. Met veel suiker een vleugje kaneel was het best lekker, maar het leek gewoon op de Nederlandse rijstepap. We gaan het vast nog wel een keer zelf maken, maar het was niet het onbekende waar wij op gehoopt hadden.
Het weer is een onderwerp waar iedereen maar niet over uitgepraat raakt en dit is dus een onderwerp waar in ieder telefoongesprek wel over gesproken wordt. Wij moeten bijna iedereen teleurstellen want de winter is nog steeds niet spectaculair te noemen. Op zijn koudst is het hier gemiddeld -4 graden, maar met regelmaat stijgt het kwik tot +7graden. Af en toe valt er sneeuw en de hoogste sneeuwstand was 40 centimeter maar deze sneeuw is na anderhalve week weer helemaal verdwenen. Ondertussen is er wel weer een dun laagje gevallen (net genoeg om het glad te laten zijn op straat), maar wij zijn nog lang niet ingesneeuwd. Zoals al eerder is geschreven hebben wij dit te danken aan de ligging van dit gebied. In veel delen van Noorwegen is het land al weken bedekt met een witte deken. Overigens stijgt ook hier de gemiddelde temperatuur en januari behoort tot de 10 warmste januari-maanden sinds 1900 . Heb ik misschien een beetje “Zomer-”warmte meegenomen?
Doordat het kwik regelmatig onder de nul graden duikt is de grond natuurlijk vaak hard bevroren en dit loopt niet fijn met de Nederlandse klompen. Ze worden gebruikt om even naar het houthok te lopen, maar in het voorjaar gaan ze zeker vaker gebruikt worden. Mijn klompen (echte damesklompen met een leertje) heb ik wel een keer aangedaan toen wij op bezoek gingen bij 1 van de boeren. Nu denken jullie misschien: “je gaat toch niet op bezoek met klompen aan”, maar het is hier heel gebruikelijk om je schoenen bij de deur te laten staan dus eigenlijk maakt het niet uit wat je aan voeten doet. Toen waren ze helemaal verbaast om te zien dat wij Nederlanders ook op deze Wooden Shoes lopen. Zij dachten namelijk dat deze alleen maar gebruikt worden als verzamelobject of als leuke decoratie. Niet dus, wij lopen er gewoon op. Heel handig als je lekker buiten aan het prutsen bent.
Deze week zijn de eerste lijnen op de muur op mijn werk gezet die uiteindelijk moeten leiden tot een mooie muurschildering. De muur is 19 meter lang en 2 meter hoog dus er moeten heel wat bussen verf aangeroerd worden voordat deze klus geklaard is. Het is erg spannend om te doen, want de verwachtingen zijn hoog gespannen. Het doel is een uitzicht op de bergen van Skåla (de naam van het bergmassief hier) en het fjord.
De eerste scheepsmeubelen zijn met mijn handen in elkaar gezet en ook dit is een hele uitdaging. Ik ben namelijk niet zo heel nauwkeurig ingesteld en dit moet allemaal op de millimeter nauwkeurig. Jullie voelen natuurlijk al aan dat ik al wel het één en ander “verprutst” heb. De schade valt mee hoor!! Voor een boekenkast moesten er ook 9 aluminium lijsten gezaagd worden en deze waren allemaal 1 millimeter te kort. Ontzettend balen en ik kon opnieuw aan het zagen. Gelukkig pasten ze toen prima. Ondanks dit leerproces is het wel heel erg leuk om te doen en is het naast leren van je fouten ook leren van allemaal nieuwe inzichten en mogelijkheden om een mooi meubelstuk in elkaar te zetten. Eindelijk weet ik hoe je een deurscharnier bij kunt stellen zodat het deurtje weer mooi recht hangt.

Hier kennen ze ook nog de burenplicht. Heeft iemand een probleem dan help je elkaar. Zo is er hier een buurboer die zijn voet heeft gebroken nadat er een machine op is terechtgekomen en die kan nu dus niet melken. Hij heeft geen avløser en nu mag hij gebruik maken van de avløser van de collegaboeren, Maarten dus. Voor het weekend had hij al hulp geregeld dus Maarten gaat hier maandag aan het werk. Wij zijn benieuwd hoe deze boer werkt. Het schijnt een voor hier modern bedrijf te zijn. Hierdoor komt Maarten voorlopig nog niet bij zijn 5e boer. Daar is hij nog niet geweest en dat zal ook nog wel even duren omdat hij in ieder geval de komende 6 weken bij de ´overbuurman´ met de gebroken voet zal zijn. Overbuurman is een redelijk ruim begrip, wij kijken vanuit ons huis op zijn boerderij maar het is hemelsbreed nog wel een kilometer verderop.

• 17 Februari 2008 - 15:48

Annet:

Wat leuk dat jullie al zo veel bezoekers hebben gehad. Wat super dat jullie straks je eigen huisje hebben. Ik kan me goed voorstellen dat je daarvoor gaat aftellen. Is het in de buurt van waar jullie nu zitten? Een likje verf kan dan wonderen doen in je nieuwe huis.
    Ik hoop niet dat je het erg vindt maar ik kom je niet even helpen verven.
    Groetjes Annet.

• 17 Februari 2008 - 17:11

Mea:

hallo noorwegen,leuke verhalen steeds, ben nu weer bijgelezen, paar weken geen comp., nu "nieuwe "tweedehandse", hebben er nu ook Skype(gratis bellen/chatten via internet) op en een webcam, we hebben Anna al "live"gezien .. hebben/kunnen jullie dat ook????? groetjes en alle goeds daar, mea

p.s. ik vind rijstepap heel lekker!!!martien niet, lust geen melk....en dat voor een ekomelkveeboer!

• 17 Februari 2008 - 20:40

Edith:

We zijn gister terug gekomen vanuit oostenrijk van de wintersport maar ,t zou zo kunnen dat we een keer komen l.laufen in noorwegen wieweet!!!!! Grt aus Holland

• 17 Februari 2008 - 23:04

Anny Zomer:

Zo zie je maar weer,een goede buur
    is beter dan een verre vriend.Wat het schilderwerk in jullie nieuwe huis betreft, is dat aan jou wel toe vertrouwt Manon, want je hebt goed kunnen oefenen op het 19 meter lange schilderwerk op jouw werk.
    Goetjes Mam.

• 18 Februari 2008 - 09:38

Janet:

Hey Maarten en Manon,

Zoals afgesproken komen wij snel bij jullie op bezoek om te chequen of het allemaal zo leuk is daar, als jij telkens beschrijft. We zijn heel benieuwd, want in jouw verhalen klinkt het wel heel erg leuk.

Groetjes van ons allemaal uit Wichmond

• 18 Februari 2008 - 10:22

Wies:

Liep met Amon langs "jouw" fabriek Manon.Tot mijn verrassing zag ik dat een deel van het berglandschap al aangebracht is. Heel mooi, prachtige kleuren!