Hoog bezoek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Hoog bezoek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

02 Maart 2008 | Noorwegen, Oslo

Dit is de week van hoog bezoek en onze hele week draait hierom!! Zorgen dat het huis een beetje opgeruimd is, er genoeg eten in huis is en dat wij een auto hebben om hun op te halen. Iedere dag maar hopen dat het weer gaat meewerken, want het blijft maar regenachtig en grauw buiten. In de loop van donderdag lijkt het erop dat het goed gaat komen, want heel voorzichtig komt het zonnetje achter de wolken heengluren. Rond de klok van tweeën begint de zon heerlijk te stralen, net op het moment dat het vliegtuig zou moeten landen. Helaas, ze hebben de vlucht in Oslo naar Molde gemist en landen pas om 17.00 uur. De zon was toen al wel weer achter de wolken maar natuurlijk was het weerzien hier niet minder om. Wij zijn overspoelt met lekker Nederlands eten zoals natuurlijk de Nederlandse kaas en hagelslag. Ook het nodige leesvoer is meegekomen. Is dat even genieten.
Met zoveel mensen is het wel een beetje vol in het huis en door wat kleine `incidentjes` staat de kamer het hele weekend al vol met drogende was, maar het maakt niet uit, het is heerlijk om de vertrouwde sfeer om je heen te hebben.
Vrijdag was voor de bezoekers en Maarten een dag van een beetje relaxen en bijkletsen. Voor mij was het een gewone werkdag. Zaterdag hebben wij met een auto rondgereden. Deze auto hebben wij mogen lenen van 1 van de boeren. Wij hebben een voor ons nieuw stukje Noorwegen ontdekt. Allereerst zij wij naar Bud gereden. Dit is nog een authentiek Noors vissersdorp met allemaal houten huisjes aan het water. Dit dorpje ligt op het punt waar het fjord overgaat in de Atlantische Oceaan. Het landschap is hier grilliger dan waar wij wonen en is voorzien van verschillende rotspartijen. Hier vinden wij een stukje Noorwegen wat precies voldoet aan het beeld wat wij van Noorwegen hebben rustig, ruimtelijk en gezellig ogende gekleurde huizen.
Vervolgens zijn wij verder doorgereden langs de kust en hierna door het berglandschap. In een tijdsbestek van 3 uur hebben wij veel verschillende landschappen gezien. Variërend van een industrieel en rommelig landschap tot weidse uitzichten met nostalgische huisjes. Ook voor vakantiegangers is het zeker de moeite waard om dit gebied te bekijken.
s´Avonds zijn wij uit eten geweest. Wij hebben geen traditionele Noorse maaltijd gegeten, maar het smaakte heerlijk.
De tijd vliegt voorbij al kletsend en etend is de zaterdag al weer achter ons. Vandaag gaan wij lunchen bij de Nederlanders op het eiland. Wij zijn benieuwd wat voor een heerlijkheden ons dit gaat geven.
De bezoekers hebben geluk, want vanochtend is het gaan sneeuwen. Het is nog niet zoveel wat er valt maar heel langzaam begint het een beetje wit te worden. Gaat het nog lukken om een sneeuwpop te maken?
De bezoekers vinden het land zeker de moeite waard om Noorwegen te bezoeken, maar ze zijn er wel over uit dat ze het kikkerland niet gaan verruilen voor Noorwegen. Dus inwoners van Wichmond en Ruurlo niets gevreesd: Jullie kunnen nog jaren genieten van het ovenheerlijke brood en gebak, want de bakker blijft waar hij is.
Maarten heeft donderdag zijn laatste werkdag gehad bij de boer met de gebroken voet. Deze boer heeft iemand gevonden die de aankomende tijd zijn veestapel kan gaan verzorgen. Maarten kan dus terug naar zijn vertrouwde adressen. s' Ochtends kan hij ook weer een 'uitslapen'. Opstaan om 5 uur in de ochtend is toch wel een beetje erg vroeg.
De aankomende weekenden staan er van allerlei bijzonderheden op het programma. Ik ga twee zaterdagen mee naar de boerenmarkt met de schapenboer. Aangezien de paasdagen voor de deur staan is dit voor de Noren weer een aanleiding om lekker te eten. Dit is weer een mooie kans voor hun om vlees te verkopen. Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg spannend om te gaan doen; Kan ik mij wel voldoende verstaanbaar maken? Hiernaast is het ook heel erg leuk om te doen en weer iets nieuws mee te maken.
Over drie weken is het dan al weer Pasen en in Noorwegen betekend dit een heel lang vrij weekend. Het weekend begint dan al op de woensdagmiddag. Deze middag wordt gebruikt om veel inkopen te doen en de witte donderdag en de goede vrijdag staan al helemaal in het teken van Pasen. Ook de maandag is hier een vrije dag
Begin april breng ik een kort bezoek aan Nederland en ik kijk er ontzettend naar uit om de vertrouwde gezichten weer te zien en weer even een blik te kunnen werpen op het mooie Achterhoekse landschap. Hoe mooi Noorwegen ook is, de Achterhoek is en blijft zeker net zo mooi.
Genoeg te doen dus de aankomende weken en wij hopen dat dan het voorjaar hier zich begint aan te dienen en alles weer mooi fris groen begint te kleuren en de bloemen beginnen te ontknopen. Dit zal zeker een verscheidenheid aan mooie beelden op gaan leveren.

• 02 Maart 2008 - 19:25

Pa EnMa Zomer.:

Ik vindt het wel prettig om te weten dat jullie HOOG BEZOEK weer naar Wichmond komt. Voor ons zal Noorwegen nog even een verassing blijven.De weerman voorspelt hier Maartse buien,dus als er dan sneeuw ligt stellen we ons maar voor dat we in Noorwegen zijn.
    Groetjes Pa en Ma.

• 04 Maart 2008 - 19:50

Annet:

Hoi,
    Volgens mij is jullie week voorbij gevlogen met jullie bezoek. Ik ben wel blij dat jullie bezoek weer in Nederland is, nu houden we lekker brood hier. Is het brood in Noorwegen ook lekker of is het van de supermarkt.
    Groetjes Annet

• 05 Maart 2008 - 18:49

Janet:

Hoi Maarten en Manon,

Het was een leuk weerzien afgelopen weekend. We hebben een goede indruk gekregen van de plaats die nu jullie nieuwe thuis is geworden. Ook hebben we gemerkt dat jullie door de mensen daar bijzonder hartelijk worden ontvangen. Ook voor Jan en Wies langs deze weg nogmaals bedankt voor de gastvrije en gezellige ontvangst en de overheerlijke lunch.
    Ik hoop voor jullie dat de volgende keer dat we er zijn, jullie in je nieuwe huis zullen wonen. Er gaat immers niets boven je eigen plekje met je eigen spullen.

Groetjes, Wilfried, Janet en Renee

• 06 Maart 2008 - 17:40

Carolien:

Ha Manon,

Leuk om je verhalen te lezen, regelmatig check ik even of er weer een nieuw verhaal is bijgekomen! Ik zie dat je begin april een kort bezoek aan Nederand gaat brengen. Laat me raden: je hebt een kaart gehad! En belofte maakt schuld natuurlijk. Ben benieuwd naar de overige verhalen die je ons op het grote feest ongetwijfeld zult gaan vertellen!