Lente - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Lente - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Lente

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

16 Maart 2008 | Noorwegen, Oslo

Eindelijk hebben ook wij even kunnen proeven van het heerlijke lentegevoel. De zon stond heerlijk te stralen aan de hemel en naast de sneeuwklokjes steken nu ook de crocussen hun kopjes boven de grond uit. Wat is het hier dan mooi als de zon aan de hemel staat! Het fjord veranderd ineens van kleur en krijgt een blauwe kleur. Aan het eind van de dag kleuren de wolken en de bergtoppen helemaal rood. Langzaam verdwijnen ook de dennentakken van de bloembedden. Deze liggen er niet alleen in het kader van de kerstdagen die ondertussen toch al weer ver achter ons liggen, maar dit beschermt de planten ook tegen de winter. Een mooie natuurlijke oplossing.
Maarten is ook helemaal in zijn sas, want het is nu ideaal weer op erop uit te gaan om te vissen. Samen met onze Nederlandse vriend gaat hij met de boot het fjord op. Hij vergeet dan alles om zich heen, dus ook de tijd. Het zijn nog wel een beetje kleine visjes die hij vangt, maar het begin van de visvangst is er. De grootste vis die ze hebben gevangen was een zeeduivel van 1.20 meter lang 20 kilo zwaar, een flinke jongen.. Jammer genoeg zat deze niet bij Maarten aan de haak. Maarten was er ook niet bij toen deze vis gevangen werd maar is er wel even naar gaan kijken en heeft er een paar foto's van gemaakt. Nu maar afwachten of onze diepvries ook een keer vol komt met heerlijke vis die Maarten heeft gevangen.
Zelf ben ik nog steeds druk met het schilderwerk. Het is een hele klus om een wand van 19 meter gevuld te krijgen met de juiste kleuren. 16 mei moet het schilderwerk klaar zijn, want dat wordt het `schilderij` onthuld. We hebben dus nog even de tijd om het af te maken. De onthulling vindt plaatst tijdens het openingsfeest die gehouden wordt in het kader van nieuwbouw die heeft plaatst gevonden. Dit feest is voor al het personeel. Zonder dat ik het zelf wist, zit ik in het comité die dit feest gaat organiseren. Natuurlijk wel erg leuk dat ik betrokken bij dit soort zaken. Voor mij een teken dat ze tevreden zijn met mijn aanwezigheid. Tijdens dit soort vergaderingen leer ik meteen weer nieuwe woorden en dit is toch wel handig want ik weet heel veel timmermans-termen en op de werkvloer kan ik al aardig uit de voeten met mijn Noors, maar wanneer ik bij iemand op de koffie ben merk ik wel dat ik aan deze taalkennis niet zo veel heb. Er zijn zelfs woorden waarvan ik niet eens weet wat het Nederlandse woord ervan is. Helaas Gerben, met mij kun je niet in vakjargon gaan praten, want ik denk dat je geen idee hebt waar ik het over heb.
Eindelijk kan Maarten aankomende week kennis maken met boer vijf. Doordat de boeren onderling wat geruild hebben en door de boer dij zijn voet brak, is Maarten nog nooit bij deze boer aan het werk geweest en wij zijn natuurlijk heel benieuwd hoe fanatiek deze boer is met zijn boeren bedrijf. Wellicht kunnen wij hier volgende week wel wat bijzonderheden over vermelden.
De Noren zijn al helemaal onrustig want aankomende week begint het lange paasweekend (van woensdagmiddag tm maandag) en iedereen is druk met het pakken van de koffers voor een wintersportvakantie of een bezoek aan hun hytter. Een hytter is een vakantiehuis in de bergen of aan het fjord. Het is meer een hut, maar dan vaak voorzien van alle comfort. Naast een boot, hoor je als Noor ook z'n hut te hebben waar je heerlijk kunt relaxen. Helaas kunnen wij ons al deze luxe nog niet veroorloven, maar.... wat niet is kan nog komen. De donderdag en de vrijdag zijn hier ook echte feestdagen en alles is dan gesloten. Voor mij zit er een vakantie niet in, maar ik ga zeker even lekker relaxen en bijkomen van alle indrukken die wij de laatste weken hebben opgedaan.
Met een beetje geluk kunnen wij ons huisje eerder gaan bewonen dan de geplande 20 april. Wanneer het precies zal zijn is nog niet bekend, maar de vooruitzichten zijn gunstig.
Gisteren ben ik weer meegeweest naar de Boerenmarkt en deze markt was heel anders opgezet dan de markt van vorige week. Het was nu buiten, midden in het centrum op een plein en er waren nu alleen marktmensen met agrarische producten. Het was heerlijk weer en er waren veel mensen die er even lekker op uit gingen en hierdoor was het ook gezellig druk op de markt. Iedereen was goed gehumeurd en wilde wel even een praatje maken en ons vlees proeven. Jammer genoeg bleef het te vaak bij alleen maar even proeven. Qua gezelligheid was het een geslaagde dag en was de dag voorbij voordat wij het door hadden. En zo is er al weer een week voorbij gevlogen en wonen wij al weer bijna 4 maanden in het Noorse land. Wat vliegt de tijd voorbij!

  • 16 Maart 2008 - 12:58

    Betsie Ten Have:

    Hallo luitjes, ik weet niet of jullie weten wie ik ben. Manon is nog eens bij ons geweest, 20 jaar geleden ofzo. Ik ben een nicht van Annie Zomer. Dus familie. Wij volgen jullie berichten elke week en vinden het erg leuk om jullie belevenissen te lezen! Jij schrijft erg leuk manon!! Wat geweldig dat jullie deze stap hebben genomen en het zo fantastisch vinden. Wie weet komen wij ooit ook nog weer eens die kant op , afgelopen zomer zijn wij er net geweest en ook vlak bij jullie in de buurt! Maar ons plan is om ook nog eens weer te gaan!Geweldig land!! Groetjes Betsie

  • 16 Maart 2008 - 13:16

    Tessa :

    He, dat is goed zeg! Ik ben net een tijdje aan het oefenen met vis eten en ik vind het meestal lekker (best spannend voor een ras-vegetarier :-) ). Als Maarten nou even oefent om wat grotere vissen te vangen, dan komen wij straks lekker vis bij jullie eten!!
    Wat een enorm schilderij zijn jullie aan het maken, Manon. Ze zorgen er daar wel voor dat je je niet verveelt!
    Succes bij de laatste boer Maarten!
    Groeten van de buren!

  • 16 Maart 2008 - 14:05

    Miranda Olthof:

    Wat een leuk verhaal weer het is leuk om jullie dagelijkse bezigheden te volgen.
    Ik vindt je kunstwerk prachtig Manon,Maarten veel succes bij de volgende boer. Tot de volgende story.
    Groetjes uit Hengelo (GLD)

  • 16 Maart 2008 - 14:41

    Pa En Ma Zomer.:

    Wij kijken elke zondag uit naar je nieuwe verhaal. Het was dus weer een afwisselend weekje. Het schilderwerk begint al aardig vorm te krijgen. Mooi hoor. Maarten, de vis die jij gevangen hebt is al groot genoeg voor Wim hoor.Zo gauw hij kan komt hij eten. Allicht horen wij volgende week hoe het bij boer 5 gaat.Wij wensen je ook hier succes

    Groetjes Pa en Ma.


  • 16 Maart 2008 - 19:24

    Jelle En Annemieke:

    wat ben jij toch creatief manon! leuk om steeds nieuwe foto's te zien.
    Hier gaat alles goed. Boaz heeft z'n eerste zwemles gehad en vond het geweldig. Micha was boos dat hij het water niet in mocht.
    Fijne Paasdagen!

  • 17 Maart 2008 - 13:47

    Annet:

    Hoi, Zo te lezen gaat alles prima bij jullie. Hier gaat ook alles goed. Dat Maarten nu bij boer 5 begint doet me denken aan "boer zoekt vrouw"maar dan voor werknemers. De foto's laten zien dat het vissen goed gaat en dat het schilderij al mooi wordt. Smaakt de vis ook lekker wat Maarten vangt? Zoals bij jullie is het hier ook al lente met de voorjaarsbollen die al mooi in bloei staan. Jullie hebben er wel wat mooier uitzicht bij als wij, maar ja het verschil moet er wezen.
    Groetjes Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: