Op weg naar onze eigen plekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Op weg naar onze eigen plekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Op weg naar onze eigen plekje

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

12 April 2008 | Noorwegen, Oslo

Tja, ik hoop dat jullie deze week niet teleurgesteld zijn in ons verhaal, want onze week heeft bestaan uit werken en klussen in het huis. Natuurlijk kan ik een heel verhaal vertellen over de witlof die wij hebben gegeten en hoe verrukkelijk dit was. Voor ons wat dit een feestmenu, maar voor jullie is het waarschijnlijk niets bijzonders, want het ligt volop in de Nederlandse winkels. Met de muurschildering ben ik al twee weken niet mee bezig geweest, dus ook hierover hebben wij geen bijzonderheden te vertellen.
Maarten heeft deze week melk gemonsterd bij de boer waar hij de afgelopen 10 dagen heeft gewerkt. Dit monsteren gebeurt iedere 3 weken. Hier in Noorwegen mogen de boeren zelf de melkmonstering doen. In Nederland mag dit alleen gedaan worden door monsternemers. Als een boer wil kan hij dus sjoemelen met de melkgift van een koe, want dit kan hij zelf invullen. Voor de niet boeren die dit verhaal lezen zal ik kort even uitleggen wat dat melkmonsteren is: Van iedere koe wordt een beetje melk apart genomen (een monster). Deze melk wordt opgestuurd naar een bedrijf die gespecialiseerd is het onderzoeken van melkmonsters. Ze kijken dan o.a. naar vet- en eiwitgehalte en dit zegt iets over de kwaliteit van de melk. Hiernaast wordt geregistreerd hoeveel melk een koe geeft. Wil je een koe verkopen dan kun je aangegeven welke productie de koper kan verwachten. Hoe hoger de productie hoe interessanter de koe is voor de verkoop. Overigens zijn er weinig boeren die met de productiecijfers sjoemelen, want uiteindelijk houd je natuurlijk vooral jezelf voor de gek omdat je op basis van deze cijfers ook de voeding en de fokkerij afstemt. Dit monsteren vergt wel extra tijd bij het melken en hierdoor ben je algauw 2 uur bezig met het melken van 23 koeien.
De lente is hier ook volop begonnen en de Noren hebben de tuinstoelen al weer buiten staan en hier en daar zie je ook een Noor die de fiets uit de schuur heeft gehaald. Verder worden overal vrolijke bloemetjes in de tuin gepoot. Ook wij zijn helemaal in lentestemming en jullie kunnen dan ook vast wel begrijpen dat wij erg teleurgesteld waren toen er woensdagochtend ineens weer sneeuw lag. Het was niet veel, maar de omgeving was toch echt wit gekleurd en de witte vlokken kwamen in alle haast naar beneden dwarrelen. Wij waren helemaal opgelucht toen s'middags alles letterlijk als sneeuw voor de zon verdween en de vrolijke kleuren ons weer tegemoet stralen. Dit natuurverschijnsel is in Noorwegen heel gewoon. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat er in mei nog sneeuw viel.
Zoals al even kort verteld zijn wij druk bezig met klussen en poetsen en verhuizen en ondertussen staat onze hele inboedel al in het huis. Nu moet de kasten nog inelkaar gezet worden en de dozen uitgepakt. Ik had mij er helemaal op verheugd om op mijn eigen keramische kookplaat te gaan koken maar dit gaat helaas niet door. Ons fornuis heeft een 3 fasen aansluiting en hier in Noorwegen hebben ze 2 fasen. Het is niet mogelijk om stekkers om te wisselen, want ons fornuis verbruikt te veel stroom voor de energievoorziening die in het huis aanwezig is. De boer is zo vriendelijk om ons een fornuis te lenen en dit is bijna een mooi stukje antiek. Het is een bruin fornuis met 3 kookplaten met hierop hele “mooie” ijzeren afdekplaten. Maar ja, een gegeven paard mag je niet in de mond kijken. Op de foto's kunnen jullie alvast een indruk krijgen van de uitzichten vanuit ons huisje. In het echt is alles natuurlijk nog een stukje weidser maar als je in gedachten alle plaatjes een beetje aan elkaar plakt kun je je een redelijk beeld vormen. Als je goed kijkt kun je op alle uitzicht foto's water zien en zo kun je dus goed zien dat we op een eiland wonen. Op de foto met het achteruitzicht op de boerderij is het wel lastig te zien maar het water loopt tussen de bomen en de berg op de achtergrond.
Verder hopen wij dat wij snel een internet-aansluiting kunnen regelen zodat er ook volgend weekeinde weer een verhaal op de weblog staat. Als dit niet het geval is komt dat dus doordat we nog geen internet hebben. Als je er zeker van wilt zijn dat je geen bericht mist of als je het gewoon graag direct wilt weten wanneer er een nieuw verhaal opstaat kun je je op de site aanmelden voor een automatisch e-mail bericht. Je krijgt dan zodra er een nieuw bericht word geplaatst een e-mail toegestuurd.

• 12 April 2008 - 07:43

Tessa:

Ziet er goed uit, dat wil ik wel in het echt zien :-)..... Nog een paar maandjes wachten en het is zover! Succes met in elkaar zetten en uitpakken!
    Groetjes van de buren!

• 13 April 2008 - 11:01

Anny Zomer:

Ik denk dat al jullie eigen spullen al wel een plaatsje hebben gevonden.Ga nu maar lekker in je eigen stoel zitten, om uit terusten van de vermoeiende week die jullie achter de rug hebben.Hebben Balthazar en Okkie ook hun plekje al gevonden? Wij wensen jullie alle goeds in jullie nieuwe woonomgeving.

Groetjes Pa en Ma.

• 13 April 2008 - 14:35

Annet:

Hoi daar, We wensen jullie veel plezier in jullie eigen huisje. Ook daar hebben jullie mooi uitzicht. Ik kan me wel voorstellen dat het heerlijk kan zijn om weer op je eigen bank te zitten. We zullen met spanning wachten op jullie volgende bericht vanuit Noorwegen. Hopelijk krijgen wel snel internet.
    Groetjes uit het momenteel zonnige Ruurlo.

• 14 April 2008 - 19:55

Eddy En Ricky:

Halloooo
    Hoe is het daar in Noorwegen , alles goed hopen we.
    Kunnen jullie al een beetje wennen in het Noorden.

Het moet een mooi land zijn, mijn nicht is er pas geweest en die vond het geweldig.

Het is een hele stap die jullie genomen hebben en ik hoop dat jullie er een hele fijne tijd zullen beleven.

Zo dit was even een berichtje van Eddy en Ricky

Groetjes en sucses