Feest - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Feest - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Feest

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

10 Mei 2008 | Noorwegen, Oslo

Net als na het vertrek van het vorige bezoek is het de eerste dagen wel weer stil in huis en is de eettafel wel erg leeg als je er maar met z'n tweeën aanzit. Ook zijn wij de weg in de keuken weer een beetje kwijt. Waren wij er net aan gewend waar alles stond, hebben de borden en kopjes ineens weer een nieuw plekje gekregen. Aangezien het bezoek ijverig heeft meewerkt aan het wegwerken van de afwas, hebben ze ook hun best gedaan om het in 1 van de vele kastjes op de juiste plek te zetten, maar hier en daar is de indeling toch iets veranderd. Helemaal niet erg, hoor!! Wel is het grappig om te ervaren dat je weer op zoek moet naar je eigen spullen.
De koeien kunnen eindelijk weer een frisse neus halen, want overdag gaan de deuren open en kunnen ze in volop smikkelen van heerlijke groene grassprieten en de gele paardenbloemen. Het lijkt ineens of het hele eiland tot leven is gekomen nu de koeien zich weer buiten vertonen. Twee boeren hebben het in de zomerperiode heel slim bekeken, want ze zetten de koeien bij elkaar in dezelfde weide en de koeien gaan s'avonds samen naar één stal. Dit betekend dat de boeren om de week vrij zijn, want ze wisselen elkaar af met melken. Soms vraag ik mij wel eens af wat ze toch met al die vrije tijd gaan doen. Misschien gaan ze dan wel op naaktslakken jacht, want Noorwegen wordt geteisterd door een naaktslakkenplaag. Het probleem is zelf zo groot dat er een conferentie is gehouden in Bergen om tot mogelijke oplossingen te komen. Op een iedere slak en korreltje zout leggen is wel heel veel werk. De buurvrouw heeft op een stuk van 3 m2 ruim 300 slakken bij elkaar verzameld.
Niet alleen de aanwezigheid van koeien in de weilanden laat zien dat het voorjaar echt is begonnen, ook de natuur kruipt weer uit zijn schulp en alle knoppen springen open. Het eiland is gehuld in een heerlijke bloesemgeur. Het is schitterend om de bomen te zien met frisse groene bladeren met hiertussen de witte bloemen. En....we hebben ze zien vliegen: de zwaluwen, dus dat is een goed teken!
Aankomende week gaat in het teken staan van feesten. Vrijdagavond gaan wij eten en drinken op het openingsfeest van de nieuwbouw bij mijn werk. Aangezien er afgelopen jaar veel geld is verdient maakt het niet uit wat het gaat kosten en ik weet dat er een verscheidenheid aan eten en drinken zal zijn. Tijdens deze avond wordt ook het schilderij officieel onthuld. Volgende week meer hierover.
Zaterdag hebben wij hier een nationale feestdag. Wel jammer dat dit net op een zaterdag valt, want een extra vrije dag was wel leuk geweest. Deze feestdag wordt gehouden om de onafhankelijkheid van Noorwegen te vieren. Tot 1814 vormde het samen met Denemarken een Unie, maar tijdens een strijd met Napoleon stond Denemarken Noorwegen af aan Napoleon, maar er werd wel vastgelegd dat Noorwegen weer onafhankelijk moest zijn. Op 17 mei 1814 kreeg Noorwegen een eigen grondwet en dit wordt ieder jaar gevierd door de Noren. Veel mensen lopen dan in traditionele klederdracht en er worden verschillende activiteiten georganiseerd. Natuurlijk gaat dit ook gepaard met eten en drinken. Wij hebben verschillende verhalen gehoord over dit feest en sommige mensen zijn er heel enthousiast over en andere zeggen dat het niets voorstelt. Wij zijn dus heel benieuwd wat het zal gaan worden.
Op dit moment lopen er door de straten van de stad allemaal jonge mensen rond die ontzettend vrolijk zijn en allemaal in dezelfde soort broeken lopen. Ze worden Russen genoemd. Waar de naam voor staat weten wij niet, maar zij vieren dat ze bijna klaar zijn met 12 jaar naar school gaan. In Nederland vieren wij feest als de examens achter de rug zijn, maar hier doen ze het voor de examens. Best slim, wat het eindresultaat ook zal zijn, feest heb je in ieder geval gehad. Tijdens deze week gebruiken ze veel drank en proberen ze allemaal gekke stunts uit te halen. Voor de medewerkers van het ziekenhuis betekend dit extra werk, want hier en daar worden er wel ongelukken gemaakt.
Op dit moment zijn wij aan het genieten van weer een lekker lang vrij weekend. Ook hier kennen ze een 2e pinksterdag en is iedereen vrij. Gisteren zijn wij uit varen geweest en heb ik lekker in het zonnetje zitten lezen en Maarten heeft 2 vissen gevangen. Maar goed dat wij niet van zijn visvangst hoeven te leven, want dan waren wij wel verhongert. Vanavond komen de Nederlandse kennissen eindelijk een keer bij ons eten. Dit huis is groot genoeg om eters te ontvangen en wij zijn blij dat zij nu een keer bij ons kunnen komen. Bij goed weer gaan wij morgen een wandeltocht maken.
Aankomende week hebben wij dus genoeg doen en hebben wij weer “gespreksstof” voor volgende week zondag. Tot dan.

• 11 Mei 2008 - 19:23

Ma V.B.:

Leuk weer zo'n mooi verhaal te lezen. Wij hebben hier ook feest: gisteren G en X met de kids opgehaald van Schiphol en vanmiddag waren beide families te gast bij de ouders van X in de grote zonnige tuin. We hebben jullie gemist.
    Veel plezier vrijdag en zaterdag!
    Groeten uit Kootwijk

• 12 Mei 2008 - 17:43

Anny Zomer.:

Toppie zeg zo'n motorboot, met dit mooie weer. en dan die knotsen van vissen die Maarten vangt. Ook hier zijn de zwaluwen weer druk in de weer met hun nestjes. Wij zijn heel erg benieuwd naar de foto,s van jou schilderwerk Manon.'Wij wensen jullie veel plezier bij al die feesten.

Groetjes Pap en Mam.

• 13 Mei 2008 - 08:26

Jolanda Van Velzen:

Hoi Manon, hoi Maarten,
    Ook ik volg jullie verhalen op de voet en krijg daardoor het gevoel dat ik het ook allemaal een beetje meebeleef. Je weet het ook allemaal zo beeldend op te schrijven, complimenten!
    In het kader van de vragen, heb ik er een voor Maarten;
    Maarten, wat is 'Manon, wil je met me trouwen' in het Noors?

Groeten, Jolanda.

• 15 Mei 2008 - 21:07

Albert:

goede avond

Ik hoorde dat we de groeten kregen bij deze krijg je ze weer terug van ons.
    best moeilijk een bericht schrijven ik ben nog geen manon ze moet maar eens aan een boek gaan denken.
    tussen twee haakjes wat kost de shag daar nu want als ik de foto goed zag rook je nog klopt dit ???
    hebben jullie het gras al gemaaid hier is allles weg en vanmiddag een stortbui in voorthuizen lekker.

gr. Albert en Diana

• 17 Mei 2008 - 14:32

Annet:

Hoi, ben wat laat deze keer maar het is zo mooi weer geweest dat ik geen mail heb gekeken. Veel plezier op de feestdag.
    Groetjes en tot de volgende keer.
    Annet.