Midzomertijd - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Midzomertijd - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Midzomertijd

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

29 Juni 2008 | Noorwegen, Oslo

De langste dag hebben wij alweer achter de rug. Deze is niet zoals in Nederland op 21 juni maar op 23 juni. Tijdens de nacht van de langste dag komen elfen en trollen helemaal tot leven en tijdens deze nacht kunnen alle dieren praten. Het heeft dus iets magisch in zich. Van oorsprong is het een Deens feest, maar wordt al mensenheugenis in Noorwegen gevierd. Zoals bij alle feesten hier in Noorwegen draait het vooral om lekker eten. Wij zijn uitgenodigd door Ole Arnfinn en Kari ( de boer en boerin waar ons huis van is) om het samen met hun, vrienden en familie te vieren. We hebben zelf eten en drinken meegenomen en dit bij de naust (boothuis)in alle gezelligheid verorberd. Ook het vreugdevuur is ontstoken, dit kan niet ontbreken bij het midzomerfeest. Door de gezelligheid raakte 1 persoon een beetje overmoedig en heeft een duik in het fjord genomen. Dit moet ontzettend koud geweest zijn, want de buitentemperatuur kwam niet boven de 9 graden uit. Na zijn duik was hij ook snel vertrokken naar huis voor een warme douche. Als het goed is krijgen wij daar nog foto's van. (van de duik)
Dat wij af en toe een beetje in de war zijn met de taal en de woorden hier is niet zo verwonderlijk. In Noorwegen hebben ze namelijk 2 talen; Bokmål en Nynorsk. Sommige woorden in beide talen lijken heel erg op elkaar maar er zijn ook woorden die helemaal niet op elkaar lijken. Hierdoor kan het voorkomen dat zelfs Noren elkaar helemaal niet kunnen begrijpen. In Noorwegen is het niet zo dat ze algemeen beschaaft Noors leren, maar ze leren de taal/dialect die in dat gebied wordt gesproken. Wij wonen in een gebied waar zowel Nynorsk als Bokmål wordt gesproken. Zijn er meerdere scholen in een bepaalde plaats dan kan het zijn dat ze op de ééne school Nynorsk leren en op de andere school Bokmål. Voor ons is dus wel eens verwarrend, want wij leren nu een mengelmoes aan dialecten en uitspraken en kan het dus zijn dat wij voor de één best begrijpelijk noors spreken, maar zijn wij voor iemand anders bijna onverstaanbaar. Qua schrijven is het hier, buiten de letters die wij in Nederland kennen nml. de å, æ, ø, vaak wel makkelijk want veel dingen worden geschreven zoals je het uitspreekt zo schrijf je bijvoorbeeld sjokolade en vanilje. Lekker simpel toch?
Heel langzaamaan begin ik een beetje een boerin te worden, want ik help s'avonds heel regelmatig met de koeien op stal zetten. Dit past helemaal binnen de Noorse gewoonten, want meestal doen de boeren dit samen met hun vrouw/vriendin. Zij vinden dit erg gezellig om samen te doen. Dus, na het eten trekken ik mijn laarzen aan en kuier ik samen met Maarten achter de koeien aan. Vervolgens zetten wij ze samen op stal. Omdat deze koeien nog op de grup staan ben je hier zo een half uurtje mee bezig, want iedere koe moet op zijn eigen plek komen te staan. Sommige koeien weten zelf waar hun plekje is, maar sommige zijn heel eigenwijs en gaan aan de andere kant van de stal staan.
De boer waar Maarten nu voor werkt is bezig met de bouw van een nieuwe hytte (hut) in de bergen en Maarten is deze week meegeweest om een helpende hand te bieden. Het bouwen vergt wel het nodige meetwerk want over een lengte van 10 meter zit een hoogteverschil van 1,5 tot 2 meter. Verder is het pad door de regen moeilijk begaanbaar en moet alles het laatste stuk van bijna 100 meter de berg afgedragen worden. De trekker kan niet tot onderaan komen omdat er dan teveel kapot gereden word en dan straks de aan te leggen weg er niet goed uit komt te zien. Je moet er wat voor over hebben om op een rustig plekje je vrije tijd door te kunnen brengen.
Het is hier al goed te merken dat de vakanties zijn begonnen in zowel Noorwegen zelf als in het buitenland. Bij de ferry is de rij met wachtende auto's een stuk langer dan gewoonlijk en het is een verscheidenheid aan nummerplaten. De campings beginnen langzaamaan vol te lopen. Als ik naar huis fiets is het stil op het speelplein van de buitenschoolse opvang, want de kinderen hebben schoolvakantie. Deze vakantie duurt net als in Nederland 6 weken. Qua opvang voor kinderen van werkende ouders is het hier goed geregeld. Er zijn hier veel kinderdagverblijven en zoals ik al schreef na schooltijd kunnen de kinderen naar de buitenschoolse opvang. Deze voorzieningen zijn niet alleen in de grote steden maar ik in de kleine plaatsen. Goed geregeld dus.
Op de foto kunnen jullie zien wat onze maaltijd is geweest. Juist, versgevangen vis. Maarten vindt het vangen leuker dan de nazorg, het fileren van de vis. Gelukkig kan dit buiten gebeuren, want het is vooral een vies werkje. Maar het uiteindelijke resultaat is overheerlijk!!

• 29 Juni 2008 - 20:38

Gerben:

Hallo Maarten & Manon
    Alles goed?
    We ziiten voetbal te kijken en jullie stuk gelezen en foto's beken.
    Een aparte bouwplaats voor onze begrippen.
    Maarten allen nog een klein tentje over jouw snijplank & schraag, schaaltje met uitjes, frituurpan, schort voor en je kunt zo bij ons op de kermis komen!!!
    Spanje heeft nu gewonen of hebben jullie gekeken.

groeten Gerben

• 29 Juni 2008 - 20:41

Gerben :

Yes!! Annet ik was eerder

• 29 Juni 2008 - 21:48

AnnyZomer.:

Reinie en Wim zijn net vertrokken. We hebben onze vakantie al een beetje besproken.Dus Maarten zorg maar dat je de visjes goed gefileerd hebt, want wij komen bij jullie vis eten,en wij houden niet van graadjes.Wij vinden kabeljauw wel erg lekker.!!!!!!.Zo ik kan zien op de foto hebben wij geen lamp voor buiten nodig, wat als het donker wordt is het allang tijd om te slapen

• 30 Juni 2008 - 19:28

Annet:

Hoi daar, Zo te lezen vermaken jullie je daar goed. Ik kan me goed voorstellen dat als Maarten de vis goed heeft gefileerd die lekker heeft gesmaakt. Wat is het bij jullie trouwens lang licht 's avonds. Is er in Noorwegen ook een rookverbod in horecagelegenheden? Hier in Nederland is dat vanaf morgen( 1 juli).
    Groetjes en tot de volgende week
    Marc en Annet.
    P.S. Gerben ik heb bewust gewacht zodat jij eerder kon reageren