Vakantie in Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Vakantie in Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Vakantie in Noorwegen

Door: Martijn en Kristy

Blijf op de hoogte en volg M.

12 Augustus 2008 | Noorwegen, Oslo

Omdat Maarten en Manon nog steeds zonder internet zitten, plaatsen wij zelf (Martijn en Kristy) nu een stukje op de weblog. Wel met medeweten van Manon en Maarten, maar zonder controle. Dus ik hoop dat ze het stukje goed vinden ;).
De laatste keer hebben jullie op de weblog het verhaal van Manon kunnen lezen over onze avonturen die we samen met hen beleeft hebben. Dit stukje zal voornamelijk gaan over de rest van onze vakantie in Noorwegen. We hopen dat jullie het leuk vinden om te lezen en misschien brengt het jullie nog op ideeën om zelf Noorwegen te gaan ontdekken. Voor de volgende vakantiegangers/bezoekers: alvast heel een goede reis en heel veel plezier.

Woensdag 16 juli was de start van onze 12 dagen vakantie naar Noorwegen. De eerste dag in Noorwegen (na de reis met auto en boot) zijn we naar de beroemde Preikestolen bij Stavanger gereden, en deze hebben we vervolgens beklommen. De Preikestolen (‘preekstoel’) is een rotsformatie die 600m boven een fjord uitsteekt. Het bovenste van deze klif is een plateau van zo’n 25m bij 25m, welke goed egaal is. De klim er naar toe is pittig, maar echt wel de moeite waard. De afstand is slechts 6 km, maar tegelijkertijd moet een flink hoogteverschil overbrugd worden en van een ‘wandelpad’ is nauwelijks sprake. Na ruim 2 uur klimmen en klauteren, veelal over rotsen konden we bovenaan van het schitterende uitzicht genieten. Het uitzicht echt fantastisch en als je naar beneden kijkt begint het je haast te duizelen… (vooral voor Martijn) Echt zo hoog en steil naar beneden! Het mooie daarbij is dat er geen hekken omheen staan. Dat zou in Nederland nooit voorkomen, maar dat is juist de charme als je zonder enige bescherming (op je buik liggend) over het randje recht naar beneden kunt kijken.

De volgende dag hebben we een eind gereden en hebben we onderweg genoten van ontzettend mooie uitzichten, van hele mooie fjorden en hebben we veel watervallen gezien. De tent hebben we opgezet aan de rand van een fjord waarbij we een prachtig uitzicht over de fjord hadden.

De dag erna hebben we een bezoek gebracht aan de stad Bergen. Bergen is ondermeer bekend van de middeleeuwse handelskade Bryggen, welke op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Er staan nog 10 of 11 echte originele handels- en pakhuizen, welke geheel uit hout bestaan. Het werk wat er allemaal aan gedaan is en hoe mooi het houtwerk is, daar kunnen de ambachtelijke timmermannen bij ons in de buurt nog een puntje aan zuigen. ;)
Een andere toeristische attractie in Bergen is de Fløibanen. Dit is een kabelbaan naar de berg Fløyen, een van de bergen die Bergen omringt. Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht over Bergen en zijn omgeving en de zee.
Daarnaast hebben wij een bezoek gebracht aan de vismarkt, waar wij een heerlijk stukje verse zalm voor op de barbecue hebben gekocht. Naast de verse aardbeien en kersen in die streek, is vis één van de weinige dingen die goedkoper zijn (en nog lekkerder ook) in Noorwegen dan in Nederland.

Zondag hebben we een bezoek gebracht aan de Flåmsbane. Dit is een treintraject tussen de plaatsen Flåm en Myrdal, en is het steilste treintraject ter wereld, met een stijging van bijna 900m over 20km lengte. De trein zelf lijkt op de toeristische trein die Manon beschreef, met net zoveel uitleg in verschillende talen door de speakers en in het boekje. De trein maakt veel stops bij mooie uitzichtpunten, bijzondere plaatsen en watervallen. De terugweg hebben wij een stuk van het traject gelopen, wat nog veel mooier is dan de trein zelf, dit is echter niet in woorden uit te drukken…

Daags erna hebben wij een bezoek gebracht aan de gletsjer Briksdalsbreen. Ook hiervoor dient wel een stuk gewandeld te worden, wat prima te doen was. Op de gletsjer zelf konden we helaas niet komen, maar wel heel dichtbij. De tent hebben we dit keer opgezet aan de rand van het gletsjermeer. Het water van dit meer (en van vele andere meren en fjorden) is zo ontzettend blauw en het uitzicht op de gletsjer zo mooi, dat je het gevoel hebt alsof je in een ansichtkaart leeft.

Iedere dag trekken we een stukje noordelijker, zo ook op de dag van aankomst bij Maarten en Manon. De hele vakantie, en ook deze dag, brengen we flink wat uren rijdend door. Maar ook vanuit de auto is zoveel te zien en te beleven. Met een rustig tempo (hard rijden kan toch niet) en veel stops tussendoor om mooie foto’s te maken van prachtige uitzichten is het rijden zelf al een belevenis op zich. Het is zo mooi om alleen maar rond te rijden en te kijken!
Op de laatste dag hebben we over ‘de gouden route’ en de ‘trollstigveien’ (trollenweg) gereden. Deze wegen zijn toeristische wegen (ze slingeren nogal door de bergen heen; het is sneller om er omheen te rijden), en zijn vanwege de sneeuwval alleen in de zomer toegankelijk. Een echt fantastische route om te rijden. Onderweg is het mogelijk om nog verder omhoog te klimmen naar het uitzichtspunt Dalsnibba, op zo’n 1500m hoogte. Alleen doen als je precies weet hoe breed je auto is, want het een heel smal weggetje, de afgrond is heel diep, en er zijn heel veel tegenliggers. Best wel spannend om te rijden, maar het uitzicht boven is grandioos. Overal besneeuwde bergtoppen om je heen, in de diepe dalen ver weg kun je verschillende meren zien liggen. Weer een andere kant op zie je de Geirangerfjord heel diep beneden liggen. De Geirangerjord is een van de mooiste fjorden van Noorwegen en vanaf de berg kon je het helderblauwe water zien, en de verschillende cruiseschepen (net speelgoedbootjes) die er voor anker liggen. Onze weg hebben we vervolgd naar de Geirangerfjord en aan de andere kant zijn we weer omhoog gegaan naar de Trollstigveien. Deze weg loopt over de Trollstigen, de steilste en/of hoogste rotsformatie van Europa. De rotsen hier zijn ontzettend steil, hebben allemaal punten en hele rare vormen. Heel bijzonder om te zien.

De laatste dagen van onze vakantie hebben we met Manon en Maarten door gebracht zoals je vorige week hebben kunnen lezen.
Manon en Maarten zijn al goed aan het inburgeren in Noorwegen. Ze speken al goed Noors! Op het eiland waar ze wonen hebben ze een prachtig uitzicht. Veel water om hun heen wat goed van pas komt voor Maarten zijn grootste hobby “vissen”. Ze zitten lekker dicht bij Molde om zo toch makkelijk aan de dagelijkse boodschappen te komen. We hebben lekker bijgeklets, de omgeving verkend en Carcassonne gespeeld.

Het was een super mooie Vakantie! Manon en Maarten bedankt voor de gastvrijheid!

Groetjes Martijn en Kristy.

• 12 Augustus 2008 - 20:03

Anny Zomer:

Hoi Kristy en Martijn.

Super hoor, jullie verhaal.Ik hoop dat wij net zo zullen genieten als jullie gedaan hebben. wij vertrekken a.s. Zondag. Manon wordt a.s. Donderdag geopereerd aan haar hand, en dan mag ze twee tot vier weken niet werken, dus dat komt goed uit, ze is dan thuis als wij komen.

Groetjes van de buurvrouw.

• 13 Augustus 2008 - 18:10

Annet:

Hoi Martijn en Kristy,
    Zo te lezen en dat hadden we natuurlijk ook van jullie zelf al gehoord hebben jullie en mooie vakantie gehad. Al de verhalen van de mensen die naar MenM zijn geweest maakt het wel steeds nieuwsgieriger!
    Voor Maarten en Manon, hopelijk hebben jullie weer snel internet, succes met de operatie manon.

Groetjes Marc en Annet.