2 x thuiskomen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu 2 x thuiskomen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

2 x thuiskomen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

12 Oktober 2008 | Noorwegen, Oslo

Het zit er weer op: onze vakantie in Nederland. De tijd is voorbij gevlogen en het was gezellig maar ook vermoeiend om weer even terug te zijn. De eerste dagen hebben wij vooral feestend doorgebracht en hebben ons verbaasd over de muzieksmaak. Nederlandstalige muziek is helemaal in en iedereen zingt mee met alle nummers met een hoog carnavalgehalte. Nederlanders wat is er toch met jullie gebeurt? Een jaar geleden was nog maar klein groepje mensen fan van deze muziek en nu zingt jong en oud uit volle borst mee! Piratenfestival ook iets nieuws; Ongelofelijk dat dit volle zalen trekt en meteen vraag je jezelf af: hadden wij dit ook leuk gevonden als wij in Nederland waren gebleven?
Het is wel handig dat iedereen onze verhalen leest. Nu hoef je niet in een half uur al je belevenissen te vertellen, maar stellen mensen zelf de vragen over de onderwerpen waar ze geïnteresseerd in zijn. Het voorkomt dat je 20 keer het zelfde verhaal moet vertellen. Natuurlijk vraagt iedereen: “Hoe is het om weer in Nederland te zijn?” Het voelt vertrouwd alsof je na een lange vakantie weer thuiskomt. Het is dan ook wel raar om op vakantie te zijn, terwijl het nog steeds als thuis voelt. Eigenlijk is het te vergelijken met twee paar schoenen; een oud paar en een nieuw paar. Het oude paar zit als gegoten, ook al heb je ze weken niet aangehad, ze zitten meteen weer goed. Af en toe vergeet je dat je wat aan je voeten hebt. Het nieuwe paar zit ook wel lekker en ze zien er mooi uit, maar je voelt wel steeds dat je schoenen aan hebt. Ze zijn gewoon wat minder comfortabel. Pas na een lange tijd weet je of die nieuwe schoenen de oude echt kunnen vervangen. Zo is het ook met Nederland (het oude paar schoenen) en Noorwegen (het nieuwe paar). Noorwegen is schitterend. De natuur is adembenemend, er is voldoende ruimte en we hebben al een jaar niet meer in de file gestaan. Nederland is druk, vol en je staat voor je het weet weer in de file. Toch is het heerlijk om er te zijn. Het voelt vertrouwd. je kunt gewoon, zonder moeite, met iedereen kletsen, je weet de weg en ook al is het een beetje vol er zijn nog mooie plekken genoeg.
Zoals aan het begin al gezegd was het erg gezellig. Vrijdag hebben we eerst uitgebreid feest gevierd op de bruiloft van Marc en Annet. De hele dag lekker eten en drinken. Maarten kon eindelijk weer onbeperkt bier drinken en ik heb weer eens heerlijk gedanst (ookal was dit op allemaal Nederlandstalige muziek). Zaterdagavond was een meidenavond. De heren hebben voor babysitter gespeeld en wij hebben lekker gefeest op de Baakse kermis. Het is wel raar om door het dorp te rijden waar je ruim 3 jaar hebt gewoond. Helemaal als je dan langs je oude huis rijdt. Je vergeet bijna dat je hier niet meer woont. Dit gevoelt kwam de volgende dag helemaal terug toen wij de optocht hebben bekeken. Je komt je buren weer tegen en het lijkt alsof je elkaar gisteren nog hebt gezien. Wanneer je dan ook nog eens op de stoep achter je oude huis loopt, heb je helemaal het gevoel alsof je nooit bent weggeweest. Stiekem hebben wij even door de ramen gegluurd om te kijken of ze er iets moois van gemaakt hebben. Zondagavond weer feest gevierd om het 40 jarig huwelijk van mijn ouders te vieren. Ook hier werden wij van voldoende eten en drinken voorzien. Het leek ook bijna een bijeenkomst van de weblogfanclub, want hier waren allemaal trouwe lezers van onze verhalen. Nooit gedacht dat onze weblog en ons leven hier voor zoveel mensen boeiend is en dat terwijl ons leven weinig spetterende kanten heeft. Ook hier zijn wij druk met de gewone dagelijkse beslommeringen.
Maandag hebben wij Jan en Wies bezocht. Dit zijn onze eerste echte vrienden die wij hier hebben gemaakt. Ondertussen wonen ze al weer ruim 3 maanden in Nederland en beginnen hun draai goed te vinden. Net als wij hier, lopen zij ook tegen problemen aan als geen internet, lang wachten op een telefoonaansluiting en vinden van eigen plek om te wonen.
De rest van de week hebben wij besteedt aan het bezoeken van vrienden, familie en inkopen doen. Ook hebben wij nog een ritje gemaakt met de paarden zoals ik dat elke week deed voor wij naar Noorwegen gingen,ook dit was erg fijn om weer even te kunnen doen. Onze koffer en weekendtas waren op de terugreis gevuld met eten, drinken en 10 leesboeken. Zo kunnen we koude winterdagen bij de kachel doorbrengen, lekker opgekruld in de stoel met een goed boek. Vandaag is het zo'n dag van bij de kachel zitten. Kunnen we even bijkomen van ons Nederlandse avontuur en ons weer opladen voor een Noorse werkweek.

• 12 Oktober 2008 - 14:24

Irene:

Hoi Manon en Maarten,

Even weer wennen dat we weer op je weblog kunnen lezen. Het was super leuk om jullie weer echt te zien en te spreken. Wat betreft die Nederlandstalige muziek - daar ben ik ook nog niet aan gewend en ik ben niet weg geweest.

Groetjes Irene

• 12 Oktober 2008 - 18:52

Anny Zomer:

Hallo M & M.

Het is weer stil en leeg hier in huis, maar we kijken terug op een hele fijne week samen met jullie. We kunnen er weer een poosje tegen. We zijn nu nog aan het nagenieten met alle foto,s.

Groetjes Pap en Mam.

• 12 Oktober 2008 - 21:22

Xandre:

Hoi! Goede vergelijking, de oude en de nieuwe schoenen! Je schreef ook over 'piratenfestival'. Wat is dat? Het is in ieder geval nog niet tot in Canada doorgedrongen...
    Wij hebben hier van de week de eerste sneeuw gehad. Prachtig, maar ik ben toch ook wel blij dat de witte wereld maar een dag duurde. Het mag nog wel even herfst zijn. Succes weer met werken en met 'je draai vinden'!

• 12 Oktober 2008 - 21:26

Janet:

Hallo Maarten en Manon,

Wij vonden het ook heel gezellig om jullie weer even dichtbij te hebben. Gelukkig biedt Ryanair binnenkort wel meer perspectief om elkaar wat vaker te kunnen zien.
    Wat die schoenen betreft: Gooi je oude schoenen nooit weg voordat je nieuwe hebt gekocht en goed ingelopen hebt. Voor je het weet heb je dikke blaren. En wat betreft die boeken en de kachel: Ik dacht heel even dat je ze ging gebruiken om de kachel aan te maken!

Groetjes uit Wichmond

• 13 Oktober 2008 - 13:20

Marc En Annet:

Hoi Maarten en Manon.
    We vonden het super dat jullie bij onze bruiloft aanwezig waren. We hebben elkaar maar kort gesproken. Dat vonden we wel jammer. Gelukkig lezen we dat jullie het hier in Nederland wel naar jullie zin hebben gehad. De Nederlands talige muziek viel toch wel mee?!
    Veel plezier weer in Noorwegen en tot de volgende week( op de weblog).

Groetjes Marc en Annet Berenpas

• 17 Oktober 2008 - 13:54

Carla:

Hoi hoi Maarten en Manon,
    Fijn dat jullie zo genoten hebben in Nederland en Maarten ook erg leuk dat je nog even bij ons (Ecotrans) langs kwam voor een bak koffie. Jammer dat ik niet veel tijd had om bij te kletsen, maar dat moeten we de volgende keer dan maar doen. Je hebt denk ik wel gezien dat er in een jaar tijd heel wat gebeurt is. Ik lees bijna elke week jullie weblog en het is erg leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Ga zo door met schrijven. Groeten Carla