Pechgevalletjes - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Pechgevalletjes - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Pechgevalletjes

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

05 April 2009 | Noorwegen, Oslo

Is het de hele winter gelukt om zonder uitglijders de winter door te komen, ben ik maandag toch even op mijn kont beland. Zomaar op het stoepje bij ons voor de deur. Nu heb ik een zeer stuitje en vind de sneeuw nog stommer dan ik het al vond. Gelukkig niets gebroken en dat is al een hele vooruitgang voor mij aangezien ik al heel wat brokken heb gemaakt. Ondertussen is alle sneeuw weer verdwenen en kruipt het kwik langzaam omhoog. Sommige dagen stijgt het boven de 10 graden uit en dit betekend dat de lente nu echt in aantocht is. Er zijn heel veel gebieden in Noorwegen waar het nog lang geen voorjaar is. Hier blijft de sneeuw liggen tot eind april. Niet te begrijpen dat er mensen zijn die daar met plezier wonen. Maar ja, iedereen heeft zo zijn eigen wensen.
Naast het voorvalletje van het uitglijdertje hadden wij maandag nog meer leven in de brouwerij, want de paarden hebben de omliggende tuinen bewonderd. Deze paarden zijn van de boer waar wij bij op het erf wonen. Tijdens het eten zag Maarten ineens een paar paardenoren voorbij komen en dit is niet gebruikelijk. De zorgmensen (de boer heeft een zorgboerderij) waren vergeten om de deur dicht te doen en tja, voor paarden is dit de gelegenheid om er eens even lekker tussenuit te gaan. Het waaide buiten nogal dus de paarden hadden dikke pret en gingen er als speer vandoor wanneer wij in de buurt kwamen. Uiteindelijk, met behulp van de buren, is het gelukt om ze weer terug naar hun eigen plek te brengen. 1 van de paarden is een Noors trekpaard en wanneer deze zich in beweging zet wordt er even heel wat gewicht verplaatst met een paar enorme hoeven. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat het gazon van de boer hier en daar wel een beetje geruïneerd is, maar waarschijnlijk maken zij zich hier niet zo druk om.
De politie hier heeft zijn zaakjes niet zo goed op orde. Pas schreven wij al dat er iemand is ontslagen, omdat het geld op was. Staat er deze week in de krant dat er in de zomer onderbezetting is. Daarom worden in verschillende plaatsen het politiebureau gewoon gesloten en daardoor zijn er een paar weken maar 2 agenten beschikbaar voor 9 gemeentes! Dit probleem hebben ze ook jaarlijks bij de veerboten. Gelukkig gaan ze dan niet uit de vaart, maar worden de boten bemand door gepensioneerde medewerkers. Blijft bizar dat ze het niet zo weten te regelen dat er altijd een minimum aantal mensen aan het werk zijn.
Wij hebben altijd heel wat te klagen over de Noren, maar ze verdienen ook zeker een pluim. Vorige week heb ik weer een onderzoek gehad voor mijn hand, want deze blijft na de operatie nog steeds zeer doen. Na het onderzoek kon ik meteen bij de arts terecht en zij heeft alle tijd genomen om het te bekijken. Ik heb ruim een uur bij haar gezeten! Eigenlijk begrijpt ze niet waar de klachten vandaan komen, maar heeft naast mijn hand ook mijn elleboog, schouders en rug onderzocht. Het kan zijn dat het probleem op een andere plek zit dan de klachten. Het is jammer om iets te opereren terwijl je niet weet wat je moet opereren dus nu krijg ik eerst fysiotherapie in de hoop dat dit helpt. Ook hier is ruim de tijd genomen om te bepalen welke behandeling ik krijg. Dit is toch een prettig idee; Ze doen niet zomaar een standaard behandeling maar bekijken eerst goed wat er nodig is. In Noorwegen worden niet zomaar alle kosten voor fysiotherapie vergoed. Een aantal fysiotherapeuten hebben een soort overeenkomst met de gemeente die er voor zorgt dat je als klant een groot deel vergoed krijgt. Echter wanneer er teveel therapeuten komen dan sluit de gemeente met deze praktijken geen overeenkomst (private praktijken) en moet je alles zelf betalen. Nu ben ik bij een private praktijk en moet dus alles zelf betalen. Best een dure grap, maar ze schijnen erg goed te zijn en ik wil graag van mijn klachten af. Ik heb het er dus wel voor over. Wat verder erg prettig is en eigenlijk best luxe, is dat je in de baas zijn tijd naar de fysiotherapeut kunt. Je krijgt deze tijd gewoon uitbetaald. Dit soort zaken zijn erg goed geregeld hier.
Verder zijn Maarten en ik gisteren weer aan het hout zagen geweest om brandhout te hebben voor de volgende winter. Daar zullen we ook nog wel een tijdje mee bezig blijven want je denkt op zo'n dag heel veel gedaan te hebben maar als je dan ziet hoeveel bruikbaar hout je bij elkaar hebt verzameld valt het nog wel een beetje tegen!
Aankomende week een lekkere korte werkweek, namelijk 3 dagen werken. De Noren zijn met hun hoofd al helemaal in vakantiesfeer. Pasen wordt het echt geassocieerd met vakantie en lekker doen waar je zin in hebt. Wat zitten die Noren toch lekker relaxt in hun vel!

  • 05 April 2009 - 14:21

    Xandre Van Baaren:

    Wees niet bang mensen - ik zet niet vaak 's morgens om half 8 de computer aan, en ik zal dus ook niet veel vaker meedoen met jullie race om de eerste te zijn. Maar ik kon de verleiding niet weerstaan nu ik het nieuwste Noorwegen-nieuw toevallig zo vroeg las...

    Die pijnlijke hand, Manon, is dat je linker- of je rechterhand? En ben je links of rechts? Is zulk werk als hout halen daar wel wel goed voor of mag je er wel gewoon alles mee doen?

    Groeten uit Prince George, Canada
    (waar het nu wel heeeel warm mag gaan worden wil de sneeuw voor eind april weg zijn)
    Groetjes, Xandre

  • 05 April 2009 - 14:47

    Tessa:

    Nou, jij hebt op een uitgesproken manier afscheid van de winter genomen Manon! Gelukkig zonder iets te breken, maar toch.... Volgende keer weer de ijzertjes onder de schoenen? :-)
    Wij hebben de eerste echte voorjaarweek achter de rug en ik kreeg zowaar weer de spirit om lekker in de tuin aan de gang te gaan! Pieters' nieuwe BBQ wil graag gebruikt worden, dus als het niet gaat regenen gaan we dat vanavond doen (lekker optimistisch...).
    Nog een paar weken en dat mogen jullie ook weer even van het Nederlandse weer genieten! (ik zal duimen dat het mooi weer is). Jullie zijn vast alweer aan het aftellen.
    Groetjes, Tessa

  • 05 April 2009 - 15:56

    Mam.:

    Wij wensen je veel succes Manon bij de fysiotherapeut Het lijkt mij ook niet zo goed voor je arm, dat gesleep met dat hout.Jullie hebben wel weer mooie actie foto,s geplaatst.

    Eten ze in Noorwegen met Pasen ook eieren? En kennen ze de Paashaas ook?

    Wij wensen jullie alvast fijne Paasdagen en de groetjes van Pa en Ma.

  • 05 April 2009 - 19:41

    Irene:

    Xandre gefeliciteerd met je eerste reactie. Manon wat vervelend van je slippertje. Misschien wil Gerben wel "even" komen om samen met je in de ziekenboeg te gaan zitten.

    Groetjes Irene

  • 05 April 2009 - 20:34

    Wies:

    Manon, je begint te vernoorsen...private praktijken. In goed Nederlands is dat volgens mij prive praktijken. Wat maakt het uit hoe het beestje heet als de private praktijk je maar van je klachten afhelpt.

  • 06 April 2009 - 16:36

    Annet:

    Hoi, Zo te zien op de foto's is het inderdaad al weer mooi weer aan het worden. Hier wordt het ook eindelijk mooi weer. Afgelopen week 21 graden met zon gehad.
    Bijna niet voor te stellen dat in Noorwegen gewoon een politiebureau dicht gaat i.v.m. onderbezetting. Dat zal in Nederland wel NOOIT voorkomen.
    Wordt pasen in Noorwegen zo enthousiast gevierd? Kennen ze daar ook de paashaas en de paaseieren?

    Groetjes en tot de volgende keer.
    Annet en Marc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 101825

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: