Vrolijk Pasen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Vrolijk Pasen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Vrolijk Pasen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

12 April 2009 | Noorwegen, Oslo

Eigenlijk was het de bedoeling dat Maarten deze keer het verhaal zou verzorgen, maar hij is weer vertrokken naar de stal zonder een verhaal achter te laten! Sinds wij hier wonen doen wij af en toe een spelletje en de afspraak was vandaag dat degene die zou winnen met het spel Carcasonne het verhaal zou schrijven. Heb ik extra Maarten laten winnen, maar helaas..... (aanvulling door Maarten: het was geen afspraak maar een mededeling die ik niet heb bevestigt!)
Vorige week zondag hebben wij een multiculturele verjaardag gehad; Een stel Litouwers, een stel uit het westen van Nederland, een jongen uit het noorden van Nederland en wij oosterlingen. Joep, de zoon van Rob en Astrid (de welbekende schapenboer) hield zijn verjaardag. Zij hebben Litouwse kennissen die hier in de zomer een seter (zomerboerderij) verzorgen. Ondertussen zijn ze meer in Noorwegen dan in Litouwen en overwegen ze hun huis in Litouwen te verkopen. Hij is namelijk ook automonteur en hij heeft ondertussen zoveel klanten dat hij een eigen werkplaats kan openen. Veel tijd om dan nog naar Litouwen te gaan is er niet. Deze mensen zijn erg enthousiast en gezellig. Ze spreken een mengeling van Engels, Noors en Litouws dat dit alleen al is leuk om naar te luisteren. Ik heb ook een Litouwse collega en hij is ook al zo enthousiast. Zijn werkplek in de fabriek en mijn werkplek op kantoor zijn gescheiden door een raam en 's ochtends zwaait hij uitgebreid met beide armen naar mij. Als je de ochtend dan niet goed begint! Ondertussen heb ik wel door dat Litouwers erg gek zijn op alcohol. Ook zij hebben geprobeerd eigen bier te brouwen, maar ze hadden niet het geduld om het bier 10 dagen na te laten gisten. Zij hebben dus gewoon even 25 liter bier opgedronken voordat het op smaak was.
De paasdagen brengen wij niet zo zomers door als jullie daar in Nederland. Tjonge, temperaturen boven de 20 graden. Hier waren wij gisteren al helemaal in zomerstemming omdat de temperatuur net boven de 15 graden uit kwam. Wij troosten ons met het idee dat er ook nog plekken zijn waar het nog volop winter is. Vanmiddag spraken wij de zus van de buurman en die woont in de buurt van Røros. Dit is in het binnenland en zij hebben nog een halve meter sneeuw liggen! Zij verlangt in zulke periodes juist naar Bolsøya waar de lente nu toch echt begint. Dat het lente wordt is hier goed te merken. Het gras begint langzaam groen te kleuren, de eerste hommels zweven rond en de narcissen staan volop in bloei. Dit betekend ook dat mijn winterbanden van de fiets zijn gehaald en ik nu weer lekker licht kan fietsen. Nu maar hopen dat wij niet te overmoedig zijn geweest.
Gisteren zijn wij met z'n tweetjes weer op hertensafari geweest en heb 6 herten gezien. Niet zo heel veel, maar in iedergeval zijn wij niet voor niets op pad geweest. Meteen hebben wij weer een onderwerp om over te discussiëren. Want, is een hert nu een nachtdier of een dagdier? Wanneer heb je de meeste kans om ze zien? Uiteindelijk bepaald de informatie op internet wie er gelijk heeft. Alleen deze keer is de uitkomst niet zo bevredigend, want het antwoord is dat ze de ene helft van het jaar vooral 's nachts actief zijn en de andere helft van het jaar meer overdag te zien zijn. Dit betekend gewoon dat wij het antwoord in de praktijk moeten gaan ondervinden en er nog heel vaak op uit moeten.
Net als in Nederland staat Pasen vooral in het teken van paaseieren, paashaas en geelgetinte paasversiering. Verder hangt op veel plekken de Noorse vlag te wapperen aan de vlaggenmast en dit betekend dat niet iedereen is vergeten waarom Pasen wordt gevierd. In Noorwegen is het traditie dat ook op kerkelijke feestdagen de vlag uit gaat. Net als in Nederland weten ook veel Noren niet waarom wij Pasen vieren en wordt het vooral geassocieerd met lekker eten en vrije tijd.
De meeste Noren brengen deze dagen door in de besneeuwde bergen om zo afscheid te nemen van het skiseizoen.
Iedereen viert de Pasen op een eigen manier, vooral gericht op genieten van de vrije tijd. Ook voor jullie: nog een fijne Pasen en vergeet vooral niet te genieten!

• 12 April 2009 - 19:28

Mam.:

Leuk, zo,n Internationaal gezelschap bij elkaar. Zo leer je wel veel mensen kennen. Wij hebben hier schitterend weer, en we hebben vanmiddag gefietst. De natuur is hier ook prachtig. De krentenbomen langs de wegen bloeien uitbundig. OOk de forsystia,de prunus, en tulpenbomen doen hun best om op hun mooist voor de dag te komen. Op dit moment worden de Paasvuren aan de Koekoekstraat ontstoken. Als jullie over 2 weken hier zijn er mooie wandelroutes bij ons in de buurt, die jullie nog niet kennen. Ik denk dat 1 week wel weer te kort zal zijn.

Wij wensen jullie ook een fijne 2de Paasdag.

Groetjes Pap en Mam.

• 12 April 2009 - 19:59

Ma:

Wij zijn vorige week in Tsjechië geweest en daar zagen wij ontzettend veel reeën in de weilanden. Gewoon overdag en hele groepen bij elkaar, vaak vergezeld van een heel aantal hazen. Dat was ontzettend leuk om te zien. Het was daar, net als hier, al op veel plaatsen lente, maar ook hebben we nog door de sneeuw gereden.
    We verheugen ons er ook op om jullie weer te zien binnenkort. Maar voor die tijd zullen we elkaar denk ik nog wel spreken of chatten.
    Een goede 2e Paasdag gewenst en groeten uit Kootwijk

• 13 April 2009 - 08:24

Annet:

Hoi, Bij jullie is het dan niet zo mooi weer, hier hebben we veel last van smog in de lucht. Dit komt door het aansteken van al die paasvuren. Zaterdag worden die in Duitsland aangestoken en daar hadden we zondag wel last van. Ach, ja je moet er wat voor over hebben. De paasdagen zijn al weer bijna voorbij. We wensen jullie nog een gezellige 2e paasdag en op naar het mooie zomerse weer.
    Groetjes Annet

• 13 April 2009 - 12:27

Martijn En Kristy:

Hoi manon en maarten!

Het is hier nu zo warm en het gras groeit heel hard. Op koninginnedag moet er misschien toch gemaaid worden .... ;)
    Maar jullie kunnen wel helpen! ;)

Groetjes