Noorse feesten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Noorse feesten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Noorse feesten

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

10 Mei 2009 | Noorwegen, Oslo

Wij zitten weer redelijk in het Noorse ritme. De eerste paar dagen is het weer even omschakelen en alle “knoppen” in de juiste stand zetten. Zo moet je de eerste dag de taalknop weer goed zetten en springt deze steeds weer terug op de taalinstelling “Nederlands”, maar na een dag gaat het praten en denken in het Noors weer vanzelf. Zo is ook de knop “ werken volgens planning” weer bijgesteld. Volgens planning werken blijft hier gewoon erg moeilijk. Ondertussen heb ik al verschillende keren geschreven over het transport van containers naar Dubai. Volgens de planning zouden er nu 6 containers zich ergens op het water moeten bevinden tussen Noorwegen en Dubai, maar tot nu hebben wij nog geen 1 container volgeladen. Maar zoals het er nu naar uit ziet zal deze week de eerste container vertrekken. Wanneer de andere containers gaan blijft nog gewoon even afwachten.
Gisteren heb ik samen met Jenny op een culturele markt gestaan. Het doel van deze markt is om de inwoners van Molde op een leuke manier kennis te laten maken met de verschillende nationaliteiten die vertegenwoordigd zijn in Molde. Er waren bijna 30 nationaliteiten aanwezig. De meeste deelnemers waren afkomstig uit zuid-Amerika, Azië of Afrika. Nooit gedacht dat er zoveel verschillende nationaliteiten in deze stad zouden wonen. Dan te bedenken dat ik nog zo 5 nationaliteiten op kan noemen die niet op de markt vertegenwoordigd waren, maar waarvan ik zeker ben dat ze wel in Molde zijn. Deze dag was gewoon on-Noors gezellig. De hele dag was er muziek met dans en heel veel lekker eten. Aan de achterwerken van het publiek kon je zien of je te maken had met een Noor of een buitenlander. Wiebelde het mee met het ritme van de muziek dat was het een buitenlander, zo niet dan keek je naar een Noor. Natuurlijk is dit niet helemaal waar, maar op zo'n dag kun je wel zien dat de Noren wat ingetogener zijn. Vergeleken met de andere vertegenwoordigde nationaliteiten zijn ook de Nederlanders ingetogen. Zoveel plezier en zo uitbundig dansen als deze mensen doen, is ook voor een gemiddelde Nederlander net iets te uitbundig. Van mij mogen dit soort dagen vaker georganiseerd worden, want deze gezelligheid mis ik in Noorwegen.
De Noren zijn op dit moment helemaal in de ban van de Konfirmasjon. Dit is te vergelijken met de Nederlandse belijdenis of communie. Bijna iedereen in Noorwegen doet konfirmasjon als ze 15 jaar oud zijn. Hier hebben wij ons altijd over verbaasd, want ook veel jongeren die zelden tot nooit naar kerk gaan doen dit. Ze zijn er zelfs toe bereid om hiervoor in traditionele dracht te lopen. Na een lange tijd van verbazing zijn wij er nu achter waarom iedereen konfirmasjon doet: het zorgt ervoor dat je spaarrekening heel makkelijk goed gevuld wordt. Dit klinkt heel cru en oneerbiedig, maar het is echt zo. Gemiddeld levert je dit 35000 kronen op en dit is toch ruim 4000 euro. Dit krijgen ze cadeau van familie en vrienden. Voor ons is niet te begrijpen waarom hier zoveel geld voor wordt gegeven. Verder gaat het gepaard met een groot feest met heel veel eten. Een collega van mij is een maand geleden al begonnen met het voorbereiden van taarten voor de konfirmasjon van haar kleinkind dit weekend. Niet alleen degene die konfirmasjon doet, loop in traditionele dracht maar ook de mensen die hierbij aanwezig zijn. Op straat zie je in deze tijd dan ook regelmatig mensen in klederdracht rondlopen.
Naast de konfirmasjon is er nog een feest te vieren voor de jeugd. Iedereen die dit jaar examen gaat doen op het MBO viert voor het examen nog 1 keer groot feest. Nog 1 keer kan er feest gevierd want na het behalen van hun examen begint een nieuwe levensfase: het serieuze leven.
Van half april tot 17 mei lopen de “Russen” in een rode of zwarte tuinbroek. Deze mag de hele maand niet gewassen worden. Verder rijden ze in rode of zwarte beschilderde busjes en auto's rond. Aan de kleur van de broek en de auto kun je zien welke opleiding ze hebben gedaan, een technische of een niet technische opleiding maar wij weten zo even niet welke kleur waarvoor staat. Gedurende de maand moeten ze verschillende opdrachten uitvoeren om zo meer aanzien te verdienen. Het eindfeest is op 16 mei en dan bezorgen ze in de steden grote overlast en heerst op de eerste hulp afdelingen in het ziekenhuis topdrukte. Mensen komen dan binnen met alcoholvergiftiging of wonden opgelopen in het feestgewoel Even worden alle remmen helemaal losgelaten. Vervolgens moet er dan examen gedaan worden. Menigeen heeft net iets teveel feest gevierd en red het niet om het examen succesvol af te ronden. Tja, dat wordt dan het volgende jaar gewoon nog een keer feest vieren.

• 10 Mei 2009 - 18:50

Gerrie:

Geweldig om weer iets vn jullie te horen.
    Jammer dat de containers nog niet weg zijn.
    Manon hier heb jij weer veel werk mee.
    Onze paarden zijn maandag weg gegaan.
    Voor Willem heel wat.
    Leuk die makt in Molde.
    Groet, Willem en Gerrie

• 11 Mei 2009 - 07:30

Janet:

He Manon,

Jullie hadden wel de klompendans op kunnen voeren op de beurs. (trouwens leuk tafelkleed)Verder had ik dus toch gelijk, dat de containers na je vakantie niet weg zouden zijn. Ik wens je er veel succes mee. Heb je nog geen boze telefoontjes gehad uit Dubai??
    Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. Renee's vakantie is nu ook voorbij, dus alles is weer bij het oude. Groetjes uit Wichmond.

Janet

• 11 Mei 2009 - 09:21

Mam.:

Goed dat jullie je ritme weer hebben gevonden. Het blijkt wel Manon dat je bijna onmisbaar bent op je werk.Ze laten het verschepen van goederen toch maar aan jou over. Wij hebben een beetje druk weekend achter de rug en daardoor een late reactie.

Groetjes Pap en Mam.

• 11 Mei 2009 - 18:15

Irene:

Hoi Hoi,

Lijkt me erg leuk die markt. Zo zie je nog eens wat van andere kulturen.

Groetjes Irene

• 11 Mei 2009 - 18:47

Annet :

Hoi Maarten en Manon,

Leuk dat er een internationale markt wordt gehouden. Zo zie je van ieder wat. We een vrolijke klederdracht in jullie streek. Het linker meisje heeft een beetje de Nederlandse kleuren in de kleren.

Succes met het verzenden van de containers naar Dubai.

Groet en tot de volgende keer, Annet

• 12 Mei 2009 - 19:59

Jenny:

Hoi Manon,

Wat een leuke foto's van zaterdag! ;-) Volgende keer gaan we dus echt voor de verkoop van houten tulpen en stroopwafels. :-)

Verder ter opheldering:
    Rode tuinbroek = vwo (niet technisch); blauwe tuinbroek = gymnasium; groene tuinbroek = vwo met specialisatie binnen de landbouw/tuinbouw; zwarte broek = technische opleiding.

De "Russen" wordt gevierd van 1 mei tot 17 mei, en de tuinbroeken gaan gepaard met een speciale pet waar een lang touwtje met kwast aan zit. Voor iedere "prank" die je uithaalt, kan je een speciale knoop in het touwtje krijgen. Bijvoorbeeld, slapen in een tentje op het plein van de school: tentharing in je touwtje geknoopt. De middelbare scholen in Molde hebben zo'n 137 verschillende "knopen" / "pranks".

De meiden in klederdracht op de foto, hebben klederdracht uit verschillende regio's van Noorwegen aan. Het meisje links op de foto heeft een "kofte" uit Lapland aan; het meisje rechts op de foto heeft klederdracht ("bunad") van "Sunnmøre", de regio iets ten zuiden van Molde, aan.

We moeten gauw weer afspreken! Klem, Jen.

• 29 Oktober 2018 - 10:58

Dat Hoef Jij Niet Te Weten: