12 points go to??.........NORWAY!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu 12 points go to??.........NORWAY!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

12 points go to??.........NORWAY!!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

17 Mei 2009 | Noorwegen, Oslo

Wie had dat gedacht: voelen wij ons toch nog een heel klein beetje winnaar van het Eurovisie songfestival. Het Noorse lied klinkt ons al een tijdje bekend in de oren, want hier wordt het meerdere keren per dag op de radio ten gehore gebracht. Al jaren hebben wij niet meer gekeken naar het songfestival maar gisteravond konden we er niet onderuit want wij werden bij de buren uitgenodigd om het te bekijken. Ontzettend gezellig en wij hebben hier hele bijzondere pizza gegeten, namelijk pizza met papierbodem. Dit heeft natuurlijk een toelichting nodig. In plaats van bakpapier is er “matpapir” gebruikt bij het bakken van de pizza. Matpapir wordt hier gebruikt om je lunchpakketje in te verpakken. Vroeger werd dit door iedereen gebruikt, maar nu wordt het regelmatig vervangen door de broodtrommel of het boterhamzakje. Dit papier lijkt dus heel erg op bakpapier, maar is alleen bijna niet meer van je baksel te krijgen. Het koste dus even wat tijd om je pizza te verorberen, maar dit maakte de pizza niet minder lekker!
Vandaag is het “DE Noorse feestdag”, want het is 17 mei en dan wordt de onafhankelijkheid gevierd. Iedereen is dan weer gekleed in de traditionele dracht en loopt met vlaggetjes te zwaaien. Voor ons blijft dit een beetje een bizar gebeuren. Iedere Noor is helemaal uitgelaten, maar waarom? Is het de muziek van de hoornblazers die om 8 uur s'ochtends over het eiland klinkt of is het de optocht van een klein groepje mensen door de woonwijk? Of draait het allemaal om het tentje met worstjes en limonade? Een gemiddelde Nederlander haalt zijn neus op voor zo'n feestje, maar de Noren zijn blij als een groep kleine kinderen. Het heeft heel veel met oude traditie te maken en het is wel erg bijzonder dat het zo in ere wordt gehouden.
Terwijl de Noren feest aan het vieren waren, zijn wij gezellig wezen vissen. Het is een stralend weekend en dan moeten de hengels toch echt even uitgegooid worden. Het eerste uur was absoluut geen succes. Maar 1 vis gevangen en door de wind was het ook niet echt lekker warm om alleen een beetje te dobberen. Na een uur kreeg ik Maarten zover om op een ander plek te zoeken, iets meer uit de wind en wie weet wel met veel meer vis. Dat vissen niet echt mijn beste vaardigheid blijkt wel uit de vele tips van Maarten en de regelmatige grinnikende geluiden naast mij. Terwijl Maarten alweer 2 vissen heeft gevangen waarvan 1 vis van 70 cm lang, blijf ik een beetje teleurgesteld op mijn manier mijn best doen. Net als ik besluit mijn hengel binnenboord te halen, vang ik ook eindelijk wat. Niet zoals het hoort met de haak in de bek maar met de haak in de staart. Mijn humeur klaart weer een beetje op en ga vol goede moed toch maar verder met vissen. Uiteindelijk vang ik nog een mooie kabeljauw van zo'n 40 cm, keurig met de haak in de bek.
Zo vliegt het weekend weer voorbij en staat een nieuwe werkweek voor de deur. Nou ja voor mij dan want Maarten heeft dit weekend gewoon gewerkt.
Ik ben benieuwd of onze Poolse chauffeur vertrokken is. Normaal gesproken is dit geen bijzonderheid, want wanneer ik de transportpapieren klaar heb gemaakt, vertrekt hij naar Polen. Maar vrijdag liep het even iets anders. Hij is wel vertrokken, maar ' s middags werden wij gebeld door de politie. Onze vrachtwagen was aangehouden en mocht geen meter meer rijden. In het politiesysteem stond de melding dat de auto niet de verplichte keuring had gehad en dat het kenteken per direct ingevorderd moest worden. Natuurlijk kan zo'n auto niet midden op de weg blijven staan dus is hij onder politiebegeleiding naar de dichtstbijzijnde plaats geleid. Nu is alleen het geval dat de auto wel keurig naar de keuring is geweest, 3 weken geleden. Het keuringsstation is vergeten om dit in hun systeem te registeren en nergens is er een melding of een bericht terug te vinden. Gelukkig heb ik dit niet geregeld en ik hoef ik mij er niet schuldig over te voelen. Het blijft voor mij een raadsel hoe zoiets kan gebeuren; Dat zo'n station niets registreert, maar ook dat er bij ons geen belletje is gaan rinkelen toen wij helemaal geen papieren aangeleverd hebben gekregen. Ik ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het geregeld is. Ik hoop voor de chauffeur dat hij snel weer de weg op mag. Duurt het allemaal wat langer dan kunnen collega's in onze fabriek in Polen het een paar dagen rustig aan doen. In de vrachtwagen zitten namelijk de halffabrikanten voor de meubels die in Polen geproduceerd worden.
Is dit voorval nu typisch Noors? Waarschijnlijk gebeurt zoiets in Nederland ook wel eens.

  • 17 Mei 2009 - 18:22

    Irene:

    Ha nu ben ik de eerste. Nu eerst even je verhaal lezen.

  • 17 Mei 2009 - 19:34

    Tessa:

    Gefeliciteerd met de overwinning! Voor jullie was er een reden om te kijken, wij hebben onze kop maar in het zand gestopt. Nederland en het songfestival, zou het ooit nog wat worden? Wat knap dat je vissen kan vangen met het haakje door de staart, dat is ook een hele kunst! ;-) In ieder geval hebben jullie weer wat visjes in de vriezer! Gaat het al wat beter met fileren, Maarten?
    Groetjes uit Baak!

  • 17 Mei 2009 - 19:36

    Irene:

    Zo nu het verhaal gelezen. Moest natuurlijk eerst even naar Boer zoekt vrouw kijken. Leuk om te lezen dat meer mensen wel eens wat kookprobleempjes hebben. Dit zou mij ook zo kunnen gebeuren. Zijn de spullen naar Dubai verzonden of stonden die in de Poolse vrachtwagen?

    Groetjes Gerben en Irene

  • 17 Mei 2009 - 21:28

    Mam.:

    Mooi visje Maarten.

    Goed geprobeerd Manon, de aanhouder wint.

    Vraag van Pap:
    Horen die stokjes eronder ook bij de vis?????(grapje)

    Gefeliciteerd met het behalen van een 1ste plek bij het songfestival.

    Wij komen bij jullie om een papieren pizza te eten. Ben zeer benieuwd hoe dat smaakt.

    Groetjes uit Vierakker


  • 18 Mei 2009 - 11:42

    Annet:

    Hoi, Wat een mooi visje heb je gevangen.

    Gefeliciteerd met het behalen van het eurosongfestival. We hebben niet gekeken maar we hoorden het in het journaal zondag.
    Nu maar hopen voor de poolse chauffeur dat die snel door kan rijden naar Polen.
    Groetjes en tot de volgende week.
    Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2009

De laatste

11 Oktober 2009

Weer op Nederlandse bodem

27 September 2009

Hoofdstukken afsluiten

13 September 2009

Verrassingen

30 Augustus 2009

Aftellen
M.

het nieuwe avontuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 98321

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

24 Februari 2020 - 30 November -0001

Opnieuw terug naar Noorwegen

Landen bezocht: