Noorse rariteiten en bezoek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Noorse rariteiten en bezoek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Noorse rariteiten en bezoek

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

07 Juni 2009 | Noorwegen, Oslo

Af en toe, zo tussen de werkzaamheden door, ervaar je iets grappigs. Zo moest ik onlangs een pakketje verzenden en hier was haast bij, het moest dezelfde dag nog in Åndelsnes zijn (1 uur bij ons vandaan). Vertelt mijn collega dat, wanneer het transportbedrijf op zo'n korte termijn dit niet kan leveren, ik het maar met de bus moet verzenden: De personenbus wel te verstaan. Ik schiet natuurlijk in de lach, maar ze geeft een beetje verontwaardigd aan dat dit heel gewoon is om te doen. Ik zag mijzelf al bij de bushalte staan met mijn pakketje en de buschauffeur vragen:” Meneer kunt u ervoor zorgen dat mijn pakketje in Åndelsnes de bus weer verlaat?” Dit is toch wel heel zot, je pakketje met de buschauffeur meegeven. Zien ze mij in Amsterdam al mee aankomen.
Gelukkig kon het transportbedrijf de verzending voor mij verzorgen en hoefde ik niet met mijn pakketje langs de kant van de weg te gaan staan, wachtend op de bus.
Nog zo iets waar wij ons deze week over verbaasd hebben, is het uit de vaart nemen van een veerboot. Hier in de buurt wordt een veerboot naar een eiland voor een maand uit de vaart genomen. Deze boot is op leeftijd en is niet meer goedgekeurd. De boot moet nu eerst gereviseerd worden. Dit betekend dat de bedrijven op het betreffende eiland een probleem hebben, er is nu namelijk geen mogelijkheid voor aan- en afvoer van goederen. Op dit eiland wonen ook 2 boeren en zij moeten gedurende deze periode hun melk weg laten lopen.. Het gaat om zo'n 4000 liter melk. Een schrale troost is dat deze melk wel vergoed wordt door de melkfabriek. Eigenlijk verbazen wij ons hier net zoveel over als over het feit dat de boot uit de vaart wordt genomen. De melkfabriek heeft er immers helemaal geen schuld aan dat de buren geen melk kunnen leveren.
Ondertussen zijn wij weer verwend met bezoek om het huis. Mijn ouders zijn er, samen met Elly. We moeten er wel weer even aan wennen al die mensen om ons heen. Aan het eind van de dag zijn wij moe van het gepraat. Natuurlijk moeten er weer allemaal mooie plekjes bezocht worden. Al vragen wij ons af waarom wij dit doen want de dames zijn helemaal onder de indruk van het toiletpapier bij ons op de wc. Zulk mooi toiletpapier hebben ze in Nederland nog nooit gezien. Onbegrijpelijk die vrouwen, worden ze omringt door de meest mooie natuur die op dit moment letterlijk in bloei staat en zij zitten vol van een rolletje wc-papier.
Vandaag zijn wij naar de Trollstigen geweest. Dit is de 3e keer dat wij er zelf zijn geweest, maar iedere keer is het weer anders. Deze bergweg is in de winter afgesloten en sinds Pinksteren weer toegankelijk voor het verkeer. Nog nooit heeft er zo weinig sneeuw gelegen. Het is een uitzonderlijk milde winter geweest. Helemaal bovenin lag er nog wel sneeuw maar het meeste smelt nu hard weg en dit levert geweldige daverende watervallen en waterstromen op. Indrukwekkend zo'n watermassa met zoveel geweld in zich.
Net zo opmerkelijk als de winter is geweest zo is nu ook het voorjaar. Warm en kou wisselen zich in een hoog tempo af. Zo was het afgelopen zaterdag 23 graden en dinsdagnacht is er in Molde sneeuw gevallen. Ook de Trollstigen is korte tijd weer afgesloten geweest vanwege de sneeuwval.
We hebben dus geluk dat wij er vandaag naar toe konden.
Morgen houd ons bezoek een rustdag en van ons mogen ze er hier nog een heleboel van inlassen want wat gaan ze doen op die rustdag: onze badkamer soppen, strijken en de tuin onkruid vrij maken. Heerlijk toch! Zo hebben wij ook een beetje vakantiegevoel.

• 07 Juni 2009 - 19:11

Irene:

Hoi allemaal,

Mooie foto's weer, maar wil je ook een keer een foto van jullie bijzondere wc papier erop zetten??

Groetjes Irene

• 07 Juni 2009 - 19:42

Anny :

We hebben geweldig mooi weer. We hebben vanavond ons borreluurtje buiten gehad. Het is nu half 10, en wij ziten bij Manon en Maarten aan de koffie. Het is nog helemaal licht buiten. Als wij zo rond half 1 ons bed instappen is het nog licht. We vergeten soms ook bijna om naar bed te gaan.We hebben vandaag ook nog sneeuwballen gegooid. Op de foto is te zien hoe Wim Elli wil inpeperen. Morgen hebben wij een rustdag.

Groetjes van Wim, Elli en Anny.

• 07 Juni 2009 - 20:57

Wies:

dag annie en wim. ik was graag met jullie meegeweest de trollstigen op. idd weinig sneeuw, jammer! Gaat het goed met het kamperen? groet, wies.

• 07 Juni 2009 - 21:04

Edith:

Hallo Allemaal
    Zo te zien zijn jullie op wintersportvakantie.
    En Elli is toch mee zoals ik zie.Ik was vorige week te laat om jullie een fijne vakantie te wensen dus doe ik het alsnog op deze manier, is ook goed hé. Grt van Leendert en Edith

• 07 Juni 2009 - 21:11

Wies:

manon heb je het over Sekken waar die veerboot niet gaat? Hoe doen ze dat verder dan met de bewoners die overal werken? Met eigen bootjes heen en weer?

• 08 Juni 2009 - 07:48

Janet:

Hallo Allemaal,

Zo te lezen en te zien hebben jullie het wel gezellig daar. Wij wensen jullie nog een heel fijne vakantie verder.

Groeten,

Wilfried, Janet en Renee

• 08 Juni 2009 - 14:09

Annet:

Hoi,
    Het zal vast wel een gezellige boel zijn, zo met z'n vijven.
    Hoe wisselend het weer bij jullie is,is het hier ook wel een beetje.
    We hebben ook mooi weer gehad maar nu is het weer lange broeken weer.
    Wel raar dat je zo een pakketje aan een buschauffer mee kunt geven. Dat hoef je hier in Nederland zeker niet te doen.

Groetjes Annet

• 08 Juni 2009 - 21:03

Owen:

Hej oma,

Je laat je toch niet door `oom Wim´ inpeperen he? Gooi hem maar even een sneeuwbal van mij terug!!
    Heel veel plezier daar en de groeten uit Zutphen waar ze ook mooi wc papier hebben...

• 10 Juni 2009 - 19:04

Wilma:

Hoi Manon en Maarten,

Af en toe lees ik jullie log weer eens helemaal 'bij', het blijft leuk om jullie belevenissen te volgen hoor! Hoe gaat het nu op de boerderijen waar Maarten werkt?
    Iedere keer als ik je log lees dan leer ik weer meer over Noorwegen en de Noren en hoe jullie het land en zijn gebruiken beleven, dus ga alsjeblieft door met schrijven!
    Groetjes, Wilma en Maarten NL
    (als ons huis verkocht is komen we ook naar NO om een boerderij over te nemen).

• 14 Juni 2009 - 12:28

Marieke En Martin:

Hallo allemaal,

Ziet er mooi uit op de foto's, en we herkennen een aantal mooie plekken waar we ook geweest zijn. Heel veel plezier nog, en voor straks een goede terugreis. Maarten en Manon geniet straks weer van de rust.... !

Groeten uit Lochem