Nieuws-nieuws-nieuws - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu Nieuws-nieuws-nieuws - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van M. Zomer - WaarBenJij.nu

Nieuws-nieuws-nieuws

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg M.

19 Juli 2009 | Noorwegen, Oslo

Ondertussen is het voor velen al geen nieuws meer, maar het hoort gewoon in ons weblogverhaal thuis: wij pakken onze spullen weer in en komen terug naar Nederland. Wanneer ik dit zo aan het typen ben, lijkt het alsof het iets is wat wij even in een avond, tussen 2 televisieprogramma's in, besloten hebben. Natuurlijk is dit niet zo. Voor mij is al een tijd duidelijk dat Noorwegen niet het land is waar ik uiteindelijk oud wil gaan worden. Hoe veel mooie dingen ik ook kan bedenken over dit land, ik heb er geen klik mee. Zelfs na bijna 2 jaar voel ik mij nog steeds een vreemdeling. Voor Maarten ligt dit heel anders. Hij vindt het heerlijk dat de mensen niet zo veel vragen stellen en ieder zijn eigen leven leidt. Verder heeft onze zoektocht naar een boerderij ons nog niets opgeleverd. Eigenlijk is er niet 1 boerderij geweest die een beetje aan onze wensen voldeed. Dit is ook niet zo verwonderlijk, want er staat gewoon niets te koop en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaat veranderen. Hiernaast hebben wij nu de kans om in Nederland een eigen huis te bouwen op een geweldige plek. Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat wij alles weer op een rijtje hebben gezet en alle voor- en nadelen tegen elkaar hebben afgewogen. Uiteindelijk is er dus besloten om terug te keren naar Nederland. Hoe blij ik ook ben dat wij terug gaan, ik ben niet alleen in feeststemming. Wat hadden wij graag hier onze dromen doen uitkomen. Nog steeds denk ik iedere dag: misschien ga ik het hier ooit toch nog echt leuk vinden. Verander ik ook in een Noor die zich niet zo bekommert om het wel en wee van de ander. Maar ja, zo zit ik niet in elkaar. Ik ben altijd benieuwd naar wat mensen bezig houdt, wie ze zijn en wat ze doen. Net zo goed als ik de Noren niet kan en wil veranderen, wil ik toch ook vooral mijzelf blijven.
Tot nu toe hebben wij ontzettend veel lieve, opbeurende en enthousiaste reacties gehad om onze keuze. Dit is wel erg fijn, want je eerste gedachte is: wat zal er over ons geroddeld gaan worden. Dit zal nu vast ook wel gebeuren, het is natuurlijk ook wel een lekker sappig onderwerp om tijdens de borrel te bespreken. Ik geef iedereen groot gelijk.
Alles gaat alleen wel veel sneller dan wij hadden verwacht. Wij willen allebei een baan hebben voordat wij terug komen naar Nederland. Gezien de crisis was de verwachting niet dat dit een makkelijke opgave zou worden, maar wij hebben allebei al een leuke baan gevonden in Nederland. Nu moet ik 12 oktober beginnen, dus ineens moet alles geregeld gaan worden. Gelukkig is er ondertussen, dankzij de hulp van pa en ma, woonruimte gevonden. Dit is al een hele zorg minder. Maar de auto moeten wij verkopen, verhuizing moet geregeld worden, banen opzeggen en natuurlijk moet alles weer ingepakt worden. Hier zijn wij al mee begonnen, maar deze vakantie gaan wij ook nog even lekker genieten van de mooie dingen die Noorwegen te bieden heeft.
Zo zijn wij maandag naar de stad Ålesund geweest. Een klein gezellig stadje, ongeveer 2 uur rijden bij ons vandaan. Deze stad ligt aan de zee en heeft nog veel mooie oude gebouwen. Ook al is het niet groot, je kunt je er prima een paar uur vermaken. Zo is er een uitzichtpunt waar je na het betreden van 418 traptreden een geweldig uitzicht hebt over de stad en de zee met de verschillende eilandjes.
Nu hebben wij bezoek van Janet, Wilfried en Renée en dan denk je even niet aan verhuizen. Samen zijn we naar het Molde Jazzfestival geweest. Dankzij het schitterende weer was het hier gezellig druk in de stad met verschillende kramen met snuisterijen. Eigenlijk lijkt het op een gewone Nederlandse braderie, maar wanneer je in Noorwegen woont, ben je ineens blij met zo'n evenement, want er is leven in de brouwerij!
Niemand ontkomt aan het visavontuur van Maarten of je nu wilt of niet: je moet mee vissen. Wilfried ontkomt er niet aan om het water op te gaan. Vandaag is het voor de heren dus visdag. Gelukkig een goede vangst vandaag, waardoor het vissen gewoon leuk is om te doen. In het totaal zijn er 15 vissen gevangen. Super, toch?!
Terwijl de heren zijn wezen vissen hebben wij met de voetjes in het water gestaan. Schelpen zoeken in alle kleuren, vormen en maten. Soms kun je met hele simpele dingen en super leuke dag hebben.
Ze blijven nog een weekje en wij krijgen ook nog bezoek van Willlem en Gerrie. Onze vakantie kan dus niet meer stuk!!

• 19 Juli 2009 - 14:16

Carla:

He Maarten en Manon,
    Wat fijn dat jullie allebei al zo snel werk hebben gevonden in Nederland en dus eigenlijk op hele korte termijn al terug komen. Het is dan misschien niet wat jullie er van verwacht hadden toen jullie naar Noorwegen gingen bijna twee jaar geleden, maar jullie zijn een ervaring rijker en die neemt niemand jullie meer af. Gr. Carla

• 19 Juli 2009 - 14:34

Marc En Annet:

Hoi, Dat jullie weer terug komen is voor ons geen nieuws meer. Gefeliciteerd met de baan die jullie hebben als jullie weer in Nederland zijn. Als we naar jullie toe komen kunnen we toch nog zien waar jullie twee jaar hebben geleefd. Dit is al een ervaring waar maar weinig mensen over mee kunnen praten. Wees daar maar trots op.

Groeten uit Ruurlo.

• 19 Juli 2009 - 17:29

Betsie:

Wat mooi dat jullie al een baan hebben allebei gefeliciteerd! In deze moeilijke tijd.Dit neemt niemand jullie meer af een geweldige ervaring!! Wij zeggen ook zo vaak mooi om er op vakantie te zijn maar om er echt te wonen....Niks mooier als ons eigen Holland!!Hier kun je toch ook jezelf zijn ook al zegt een ander er wat van die er anders over denkt!!Je eigen leven leiden is niets mis mee!! Nou geniet nog van de laatste weken daar en veel succes met de terugreis en welkom in Holland!! Wat zullen we je verhalen missen op zondagavond! Missschien wat om straks in Holland een site te maken. We hebben altijd van je mooie verhalen genoten en Jan zei altijd "Wat kan ze mooi schrieven"
    Groetjes Betsie

• 20 Juli 2009 - 10:41

Jan En Joke:

Hallo Maarten en Manon,voor ons was het ook geen verrassing meer.Een paar dagen in Nederland en je bent weer met alles op de hoogte.Aan één kant jammer dat het niet gelukt is maar aan de andere kant ben je ook weer een ervaring rijker.Jullie hebben het geprobeerd,velen lopen met plannen rond om te gaan emigreren en doen dit niet anderen wagen de stap.Leuk dat Wilfried zo veel vis vangt,gaat hij de visgraad ook sparen voor een mooie baard.Groeten aan onze kleine vriendin en je zus.Jan en Joke

• 20 Juli 2009 - 19:43

Anja :

Nou voor ons nog wel nieuws hoor! Jullie moeten je avontuur vooral niet zien als iets dat mislukt zou zijn, dit is waarvoor je hebt gekozen, jullie hebben het leuk gehad en nu is het weer tijd voor wat anders. Geef het een plekje en kom met opgeheven hoofd terug! Groetjes vanuit Arnhem